بررسی بیان ژن های هدف Wnt/β-catenin در بافت های تولید مثلی در هر مرحله از چرخه فحلی موش

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مسیر پیام رسانی Wnt/β-catenin، هوموستاز سلولی را کنترل می کند. بافت های تولید مثل در پاسخ به تغییرات هورمون استروییدی پویا هستند. نقش هورمون های استروییدی در کنترل مسیر Wnt/β-catenin شناخته شده اند، اما نقش آنها در بافت های تولید مثلی هنوز معلوم نیست.

هدف

مطالعه حاضر با هدف بررسی الگوهای بیان ژن های هدف Wnt/β-catenin در بافت های تولید مثلی موش طی دوره چرخه فحلی طبیعی انجام شده است.

 موارد و روش ها:

در این مطالعه تجربی، موش NMRI بالغ، با توجه به اسمیر واژینال، به گروه های پرواستروس، استروس، مت استروس و دی استروس دسته بندی شدند. ارزیابی بافت شناسی بافت های رحم و تخمدان نیز برای تایید مراحل چرخه فحلی انجام شد. واکنش زنجیره ای رونویسی معکوس کمی در زمان واقعی برای ارزیابی بیان ژن های هدف Wnt/β-catenin (Myc، Ppard، Id2، Birc5 و Ascl2) در بافت رحم و تخمدان در مراحل مختلف چرخه فحلی انجام شد.

نتایج

سطوح بیان Id2، Ascl2 و Pprd در بافت رحم در مرحله پرواستروس به طور معنی داری بیشتر از مراحل دیگر بود. در عین حال، بیان BIRC5 در بافت رحم در مرحله مت استروس به طور معنی داری بیشتر از مراحل دیگر بود. علاوه بر این، بیان Myc به طور قابل ملاحظه ای در مرحله دی استروس بالاتر از مراحل استروس و مت استروس بود. در بافت تخمدان، بالاترین بیان Id2، Ascl2 و Birc5 در مرحله پرواستروس شناسایی شد، در حالی که بیشترین بیان Myc و Ppard در مرحله استروس مشاهده شد.

نتیجه گیری

این مطالعه شواهد حمایتی را ارایه می دهد که تغییرات در مشخصات هورمونی در مراحل مختلف چرخه فحلی نقش کلیدی در الگوی بیان ژن های هدف Wnt/β-catenin در بافت تخمدان و رحم دارد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
69 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p1801195 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!