شیوع عوارض و بیماری های دوران نارسی در بین هزار نوزاد نارس کمتر از 1500 گرم در بیمارستان های دانشگاهی شهر اصفهان

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
این مطالعه جهت تعیین فراوانی نسبی تعدادی از مهم ترین عوارض نارسی و مشکلات شایع این نوزادان در بین یک جمعیت حدود 1000 نفره از نوزادان نارس کمتر از 1500 گرم اصفهانی و اطلاع رسانی نتایج آن جهت تصمیمات بعدی انجام شد.
روش ها
مطالعه ی حاضر یک پژوهش مقطعی- توصیفی می باشد که در بین سال های 95-1390 در بیمارستان های دانشگاهی شهر اصفهان به انجام رسید. متغیرهای دموگرافیک 1000 نفر از نوزاد با وزن کمتر از 1500 گرم نظیر سن حاملگی هنگام تولد، وزن هنگام تولد و جنسیت نوزاد و همچنین عوارض نارسی مانند Respiratory distress syndrome (RDS)، Intraventricular hemorrhage (IVH)، Necrotizing enterocolitis (NEC)، Patent ductus arteriosus (PDA)، Chronic lung disease (CLD) و سپسیس نوزادی بررسی و ثبت گردید و مورد واکاوی قرار گرفت.
یافته ها
میانگین سن حاملگی هنگام تولد برابر 26/2 ± 19/30 هفته و میانگین وزن هنگام تولد در جمعیت تحت مطالعه، 77/217 ± 96/1223 گرم بود. از میان 1000 نوزاد بررسی شده، 798 نفر (69/79 درصد) مبتلا به RDS بودند که از بیشترین شیوع فراوانی نیز برخوردار بود. تعداد نوزادانی که به CLD مبتلا شدند، برابر 80 نفر (01/8 درصد) بود که کمترین شیوع را داشت. همچنین، شیوع PDA، IVH، NEC و سپسیس به ترتیب 1/14، 6/12، 5/8 و 6/20 بود.
نتیجه گیری
با وجود این که بیشتر نوزادان نارس زنده در این مطالعه می ماندند و میزان مرگ این نوزادان بسیار کاهش یافته بود، تمامی تلاش ها بایستی در جهت مدیریت صحیح بیماری های دوران نارسی به ویژه مدیریت تنفسی نوزادان که از بیشترین فراوانی در بین نوزادان مورد مطالعه برخوردار بود، معطوف گردد. همچنین، کاهش هر چه بیشتر بیماری هایی که پیش آگهی های آینده را بدتر می کنند، نظیر IVH ، باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
1974 تا 1979
لینک کوتاه:
magiran.com/p1804137 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!