فن آوری مایع سازی شناور؛فرصت ها و چالش ها

پیام:
چکیده:

در حال حاضر تعداد قابل توجهی میادین گازی به دلیل حجم کم ذخیره گازی و همچنین دوری از مناطق مصرفی، مورد اکتشاف و بهره برداری قرار نگرفته اند. بطور تقریبی برآورد می شود که در حدود 1400 میدان گازی با حجم ذخیره 5- 25/0 تریلیون فوت مکعب وجود دارند که از طریق روش های استاندارد موجود قابل بهره برداری نمی باشند. همچنین میزان گازهای همراه نفتی دریایی که به دلیل پراکندگی و فاصله زیاد از بازار مصرف سوزانده می شوند مقادیر قابل توجهی است. عمده میادین کوچک با ظرفیت 3-5/0 تریلیون فوت مکعب در منطقه آسیا و خاورمیانه واقع شده اند که در منطقه آسیا بخش اصلی آن میادین دریایی بوده و می بایست از تکنولوژی های مایع سازی شناور به منظور بهره برداری از آنها استفاده نمود.
در برخی موارد به دلیل دوری میادین دریایی از تاسیسات خشکی و یا عمق زیاد میدان، انتقال گاز از طریق خط لوله با توجه به ملاحظات فنی و اقتصادی امکان پذیر نبوده و می بایست از تاسیسات مایع سازی شناور (FLNG)[1] به منظور بهره برداری اقتصادی از منابع گازی استفاده نمود.  
بطور کلی استفاده تکنولوژی مایع سازی شناور LNG شامل موارد زیر می شود: بهره برداری اقتصادی از میادین گازی دریایی کوچک با حجم ذخیره 5-5/0 تریلیون فوت مکعب، بهره برداری اقتصادی از میادین گازی دریایی متوسط دور افتاده که فاصله زیادی از تاسیسات خطوط لوله و خشکی داشته و نیازمند سرمایه گذاری بالایی جهت انتقال از طریق خط لوله باشند، بهره برداری سریع و بدون نیاز به سرمایه گذاری هنگفت در میادین بزرگ دریایی، بهره برداری اقتصادی از گازهای همراه میادین نفتی دریایی که سوزانده شده و یا مجددا تزریق می شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1805199 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!