بررسی اضطراب مرگ در دانشجویان فوریت پزشکی و تکنسین های اورژانس سبزوار در سال 1392

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
اضطراب مرگ به عنوان ترس از مردن خود و دیگران تعریف می گردد. آگاهی از مرگ غیرقابل گریز بوده و اضطراب همراه آن به رفتارهای گوناگونی منجر می شود . در این میان مراقبین بهداشتی درمانی بیش از سایرین در معرض این نوع اضطراب قرار دارند.به ویژه زمانی که مرگ ناگهانی و غیرمنتظره ای روی می-دهد، اختلال عملکرد واضحی در میان کارکنان بخش اورژانس دیده می شود.این پژوهش با هدف بررسی اضطراب مرگ و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان فوریت پزشکی و تکنسین های اورژانس انجام گردید.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی مقطعی و نمونه گیری به روش سرشماری بود، که بر روی 157 نفر تکنسین اورژانس (75 نفر) و دانشجویان فوریت پزشکی(82 نفر)شهرستان سبزوار انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه ی دو قسمتی شامل مشخصات فردی- اجتماعی و عوامل موثر بر میزان اضطراب مرگ و پرسشنامه استاندارد اضطراب مرگ تمپلر بود. داده ها از طریق نرم افزار آماری Spssبااستفاده از آزمون های تی تست، همبستگی و رگرسیون تجزیه و تحلیل گردید.
نتایج
یافته ها نشان داد بین میانگین نمره اضطراب مرگ دانشجویان فوریت (6/2±41/.24) و تکنسین های اورژانس (7/6±27/26) تفاوت آماری معنی داری وجود دارد( 0.000=P). همچنین میانگین اضطراب مرگ در دانشجویان با تاهل، وضعیت استخدامی، مدرک تحصیلی، سن و شغل (دانشجو / تکنسین) (0.000=p) رابطه آماری معنی دار داشت و در تکنسین های اورژانس میانگین اضطراب مرگ با حیات والدین (0.088>P )، علاقه به رشته و تعداد نوبت های کاری و ماموریتها ( 0.123>P )رابطه آماری معنی دار نبود.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به اینکه اضطراب مرگ بر کیفیت عملکرد و سلامت پرسنل علوم پزشکی تاثیر گذار است، لذا توجه به میزان شیوع آن و ارائه راهکارهای تعدیل آن ضروریست. سیستم های حمایتی از کادر اورژانس و فوریت پزشکی باید وارد عمل شده و در حیطه ی آموزشی نیز تکنیک های مقابله با استرس و اضطراب آموزش داده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p1805281 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!