ارزیابی مخاطرات ژئوتکنیکی در پروژه های تونل زنی با استفاده از روش FDAHP-PROMETHEE (مورد مطالعاتی: قطعه دوم تونل امام زاده هاشم (ع))

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
امروزه تونل ها بر مبنای نیازهای عمومی ممکن است در محل هایی احداث شوند که از نظر شرایط زمین شناسی مطلوب نباشند. در اغلب این شرایط، به منظور بهبود عملکرد و ایمنی، استفاده از تکنولوژی حفاری مکانیزه غیر قابل اجتناب است. تونل سازی مکانیزه در محیط های سخت با مخاطرات فراوانی از جمله برخورد به ناحیه های گسلی، هجوم آب و مچاله شوندگی روبرو است که می تواند عملیات تونلزنی را برای مدت طولانی متوقف سازد. به دلیل حجم بالای سرمایه گذاری در چنین پروژه هایی، پیش بینی و بررسی مخاطرات از اهمیت بالایی برخوردار است. در این تحقیق سعی شده است تا پس از بررسی مشخصات زمین شناسی و شناسایی مخاطرات ژئوتکنیکی قطعه دوم تونل امام زاده هاشم(ع) به ارزیابی و معرفی پرمخاطره ترین مقطع از طول مسیر حفاری تونل با استفاده از روش FDAHP-PROMETHEE پرداخته شود. بدین ترتیب پس از انتخاب معیارهای مسئله، شامل ناپایداری تونل، هجوم آب و مچاله شوندگی، وزن هر کدام از معیارها با توجه به شدت، نرخ و احتمال رخداد با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی دلفی تعیین شد. در انتها پرمخاطره ترین مقطع در طول مسیر قطعه دوم تونل امام زاده هاشم (ع) با استفاده از روش PROMETHEE مورد ارزیابی قرار گرفته شده است. نتایج حاصل از بررسی ها نشان داد که مقطع H-3 به عنوان پر مخاطره ترین مقطع از میان مقاطع مورد بررسی از دیدگاه ژئوتکنیکی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
791 تا 800
لینک کوتاه:
magiran.com/p1808856 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!