بررسی رضایتمندی بیماران مراجعه کننده به بیمارستان های دانشگاهی از سطح کیفیت خدمات درمانی بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان یزد

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
بیمار در بیمارستان محور اصلی است و همه خدمات بیمارستانی برای خدمت به او انجام می شود. رضایت او می تواند نشان دهنده انجام صحیح خدمات باشد و این رضایت نمی تواند صرفا از تکنولوژی بالا به دست آید، بلکه بیش تر ناشی از خدمات عمومی و روابط موثر پزشک و پرسنل با بیمار حاصل می شود. ارزشیابی اخیر به دلیل اجرایی شدن برنامه طرح تحول در جهت افزایش کیفیت خدمات درمانی موضوعیت بیش تری یافته است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی رضایتمندی بیماران مراجعه کننده به بیمارستان های دانشگاهی بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان یزد انجام گرفته است.
روش کار
این پژوهش به صورت توصیفی- مقطعی در خرداد 1394 انجام گرفت. جامعه آماری شامل تمامی بیماران مراجعه کننده به بیمارستان های دانشگاهی استان یزد که قبل از اجرای طرح تحول (بازه زمانی 92-89) هم به بیمارستان ها مراجعه داشتند، بود که به صورت تصادفی طبقه ای 162 بیمار در این مطالعه شرکت کردند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که با نرم فزار21 SPSS تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
طی بررسی انجام شده 91% بیماران از محیط بخش، 7/95% از کارکرد درمانی ورفتاری پرستاران، 4/85% از خدمات اورژانس و 3/88% از بهتر شدن کیفیت خدماتی و درمانی کل بیمارستان نسبت به قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت رضایت داشتند. همچنین 100% بیماران اعلام کردند که هیچ گونه هزینه ای را به عنوان زیرمیزی به پزشک پرداخت نکرده اند. در نهایت 9/96% از بیمارن برای خرید دارو و تجهیزات پزشکی به خارج از بیمارستان ارجاع نشده بودند.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصل از پژوهش می توان ارزیابی نمود که رضایت بیماران از کیفیت خدمات بیمارستانی بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در وضعیت خیلی خوبی قرار دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
142 تا 148
لینک کوتاه:
magiran.com/p1811741 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!