اثر بخشی بازی فکری بر شادکامی سالمندان مراجعه کننده به خانه سالمندان روزانه

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
با افزایش سن، معمولا ظرفیت های طبیعی بدن کاهش می یابد و سالمندان دچار مشکلات جسمی و روانی متعددی می شوند. یکی از مهم ترین مشکلات سالمندان، کاهش سطح شادکامی و بروز افسردگی می باشد. مطالعات متعددی نشان داده است که فعالیت های تفریحی، بر بهبود شادکامی سالمندان موثر می باشد. این مطالعه با هدف اثر بخشی بازی فکری بر شادکامی سالمندان مراجعه کننده به سرای سالمندان روزانه شهر یزد انجام گرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه کارآزمایی بالینی با استفاده از روش پیش آزمون- پس آزمون، تعداد 60 سالمند از چهار خانه سالمندان روزانه شهر یزد انتخاب شدند و به صورت تصادفی، 30 نفر به گروه آزمون و 30 نفر به گروه کنترل تخصیص داده شد. در گروه کنترل مداخله ای انجام نشد و در گروه آزمون، مداخله شامل انجام بازی فکری، دو جلسه در هفته به مدت یک ماه انجام گرفت. اطلاعات هر دو گروه، توسط پرسشنامه های دموگرافیک و شادکامی اکسفورد در سه مرحله قبل، بلافاصه بعد و یک ماه پس از اتمام مداخله جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از برنامه SPSS نسخه 19، آزمون های T مستقل، Repeated Measure ANOVA و آزمون تعقیبی LSD انجام گرفت.
یافته ها
میانگین سنی افراد گروه آزمون 7/12 ± 70/23 و گروه کنترل 6/76 ± 69/30 بوده است. قبل از مداخله تفاوتی بین دو گروه از نظر میانگین نمره شادکامی وجود نداشت. اما میانگین نمره شادکامی در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل، بلافاصله بعد از مداخله (0/002>p) و یک ماه بعد از مداخله (0/001>p) افزایش معنی داری داشته است.
استنتاج: با توجه به نتایج این مطالعه به نظر می رسد انجام بازی فکری، موجب بهبود شادکامی در سالمندان می شود. لذا پیشنهاد می شود از این روش ساده، کم هزینه و دارای قابلیت کاربرد آسان، در سرای سالمندان استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
56 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p1812048 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!