تاثیر هشت هفته تمرین تناوبی شدید بر بیان ژن عوامل رگ زایی در موش های صحرایی مبتلا به ایسکمی میوکارد

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
ایسکمی میوکارد (Myocardial infarction) می تواند به از بین رفتن سلول های عضله ی قلب، تغییر عملکرد و ساختار بطن، تشکیل اسکار و همچنین سوق دادن قلب به سمت سکته ی نهایی و از بین رفتن آن منجر شود. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر هشت هفته تمرین تناوبی بر بیان ژن عوامل رگ زایی در رت های ایسکمی شده صورت گرفت.
روش بررسی
در این مطالعه 28 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار (220 تا 250 گرم) به صورت تصادفی در 4 گروه شم، ایسکمی، تمرین و تمرین- ایسکمی قرار گرفتند. انفارکتوس میوکارد با بستن شریان کرونری نزولی چپ به مدت 30 دقیقه انجام شد. برنامه تمرینی روی تردمیل به مدت 8 هفته، 3 روز در هفته به مدت 40 دقیقه اجرا شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که اختلاف معناداری بین 4 گروه در میزان بیان ژن فاکتور رشد اندوتلیلال عروقی، آپلین و گیرنده آپلین وجود دارد (001/0=P). نتایج نشان داد که سطح بیان ژن فاکتور رشد اندوتلیلال عروقی، آپلین و گیرنده آپلین در گروه تمرین- ایسکمی افزایش معناداری به نسبت گروه شم (04/0P=)، ایسکمی (002/0P=) و تمرین ورزشی (009/0P=) داشت. در واقع تمرین های ورزشی هنگام مداخله ایسکمی می توانند منجر به افزایش بیان ژن فاکتور رشد اندوتلیلال عروقی شوند، اما خود تمرین ورزشی این تغییر را ایجاد نکرد. از طرفی دیگر نتایج نشان داد به دنبال مداخله ایسکمی افزایش معناداری در میزان بیان ژن آپلین به نسبت گروه شم مشاهده شد (025/0P=). همچنین نتایج نشان داد اختلافی بین گروه تمرین تناوبی با گروه شم وجود ندارد (05/0P>). از طرفی دیگر نتایج نشان داد که به دنبال مداخله ایسکمی کاهش معناداری در میزان بیان ژن گیرنده آپلین به نسبت گروه شم ایجاد شده است (04/0P=).
نتیجه گیری
سازگاری های فیزیولوژیکی ناشی از فعالیت های ورزشی تناوبی با بیان ژن های مختلفی همراه است. به نظر می رسد یک برنامه منظم تمرینی تناوبی شدید، منجر به بهبود عوامل درگیر در رگ زایی و نوزایی عروق عضله قلب بدنبال ایسکمی میوکارد می شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1814322 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!