ارتباط پیش دیابت و دیابت با عوامل خطر قلبی- عروقی: یک مطالعه مورد- شاهدی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
بیماری دیابت قندی نوع دو و پیش دیابت به دنبال مواردی چون چاقی، اختلالات چربی خون و پرفشاری خون بروز می کند. هدف از انجام این مطالعه، شناسایی عوامل خطر این دو نوع دیابت بود.
روش کار
در این مطالعه مورد- شاهدی، 29 نفر در گروه دیابتی ها، 140 نفر در گروه پیش دیابتی و 169 نفر همسان شده ازنظر سن و جنسیت در گروه شاهد قرار گرفتند. شاخص های آنتروپومتریک و فشارخون گروه ها به روش استاندارد انجام شد. برای اندازه گیری تری گلیسرید، قند خون ناشتا، کلسترول تام، لیپوپروتئین با چگالی پایین (LDL) و لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) از افراد هر سه گروه نمونه های خونی گرفته شد. رابطه بین متغیرها با استفاده از آزمون های مجذور کای، تی مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه و رگرسیون لجیستیک سنجیده شد. ارزش پی (p) کمتر از 05/0 به عنوان سطح معنادار آماری در نظر گرفته شد.
یافته ها
با تحلیل رگرسیون لجیستیک مشخص شد که هیپرتری گلیسریدمی (46/5-54/1 :90/2 =OR) و LDL بالا (40/14-35/1 :42/4 =OR) از عوامل خطر اصلی ابتلا به پیش دیابت و شاخص توده بدنی (28/1-03/1 :15/1 =OR)، هیپرتری گلیسریدمی (67/8-35/1 :43/3 =OR) و فشارخون سیستولی (06/1-01/1 :03/1 =OR) از عوامل خطر ابتلا به دیابت قندی در مقایسه با افراد گروه شاهد است. از طرفی فشارخون دیاستولی (08/1-01/1 :04/1 =OR) عامل خطر مهم در بیماران دیابتی در مقایسه با افراد پیش دیابتی بود.
بحث و نتیجه گیری
طبق نتایج این مطالعه، شاخص توده بدنی بالا، هیپرتری گلیسریدمی، LDL بالا و میزان فشارخون می تواند در پیشگیری و کاهش پیش دیابت و دیابت موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p1819294 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!