تغییرپذیری عناصر غذایی خاک و پایداری خاکدانه در زمان های مختلف پس از آتش سوزی در جنگل های زاگرس (مطالعه موردی: جنگل های پاوه)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
تغییرات عناصر غذایی و رطوبت خاک و همچنین پایداری خاکدانه ها چه در کوتاه مدت چه در بلند مدت پس از آتش سوزی به دلیل نقش مهمی که در رشد و تغذیه گیاه و جلوگیری از فرسایش خاک دارند از اهمیت بالایی برخوردار است. در این پژوهش برای اولین بار در ایران اثرات آتش سوزی در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت روی این ویژگی ها بررسی شد. در این راستا بخشی از جنگل های زاگرس که دارای سه جایگاه با زمان های مختلف آتش سوزی یک، سه و ده سال پس از آتش سوزی بود، انتخاب شد. برخی ویژگی های خاک شامل آبگریزی خاک و پایداری خاکدانه ها و غلظت عناصر غذایی پتاسیم، سدیم، کلسیم، فسفر، نیتروژن کل و ماده آلی اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که یک و سه سال پس از آتش سوزی آبگریزی خاک به طور معناداری افزایش یافت. پایداری خاکدانه ها یک سال پس از آتش سوزی افزایش یافت و این افزایش در تیمار سه سال پس از آتش سوزی نیز مشاهده شد. ماده آلی، نیتروژن، پتاسیم و سدیم در تمامی دوره مطالعه کاهش معنادار در مقایسه با شاهد نشان دادند. تغییری در بافت خاک مشاهده نشد ولی pH و EC خاک در سال اول پس از آتش سوزی افزایش معنی داری نشان دادند. فسفر خاک یک و سه سال پس از آتش سوزی افزایش یافت اما ده سال پس از آتش سوزی کاهش یافت و به سطح قبل از آتش سوزی بازگشت. کلسیم خاک یک، سه و ده سال پس از آتش سوزی نسبت به شاهد تغییر معناداری نداشت. یافته های این پژوهش حاکی از آن است با توجه به افزایش ویژگی آبگریزی خاک و در نتیجه افزایش آبشویی، عناصر خاک وابسته به زمان پس از آتش سوزی کاهش یافته و حاصلخیزی خاک را در بلندمدت تحت تاثیر قرار می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p1819753 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!