بررسی اثر غلظت و اندازه ی نانوسیال آب/ آلومینا بر پارامترهای نوترونیکی و ترموهیدرولیکی در راکتور هسته ای VVER-1000 با مجتمع های سوخت حلقوی با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی

پیام:
چکیده:
امروزه برای بهبود راندمان نیروگاه های هسته ای، پژوهش های زیادی از جمله استفاده از میله ی سوخت حلقوی با قابلیت خنک شوندگی از داخل و خارج که مزایای فراوانی در بهبود ویژگی های انتقال حرارت دارد صورت گرفته است. هم چنین برخی مطالعات نشان داده است که استفاده از ذرات نانو در سیال خنک کننده منجر به بهبود خواص حرارتی سیال می شود. استفاده از کدهای نوترونیکی و ترموهیدرولیکی به منظور بررسی اثر نانوسیالات در راکتورهای هسته ای، نیازمند شبیه سازی های پیچیده، دقیق و صرف هزینه های اقتصادی و زمان زیاد است. در این مقاله تاثیر درصدهای حجمی و اندازه ی نانو ذره ی آلومینا بر پارامترهای نوترونیکی و ترموهیدرولیکی راکتور 1000VVER- با استفاده از یک شبکه ی عصبی مناسب بررسی می شود. نتایج حاصل، نشان دهنده ی این مطلب است که شبکه ی عصبی آموزش داده شده، هم گرایی مناسب و دقت کافی در تعیین پارامترهای نوترونیکی و ترموهیدرولیکی دارد. با استفاده از شبکه ی عصبی ارائه شده، می توان پارامترهای اساسی یک راکتور را بدون استفاده از کدها و نرم افزارهای نوترونیکی و ترموهیدرولیکی تعیین کرد که باعث صرفه جویی زمانی می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
84 تا 97
لینک کوتاه:
magiran.com/p1821024 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!