ارزیابی روش معکوس نسبت طیفی افقی به قائم خردلرزه های محیطی در استخراج نیمرخ سرعت موج برشی ساختگاه با آزمایش درون چاهی سطح به عمق

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به منظور استخراج نیمرخ سرعت موج برشی با استفاده از معکوس نسبت طیفی مولفه ی افقی به قائم خردلرزه ها (H/V)، اندازه گیری های خردلرزه ای به صورت تک ایستگاهی در شش ایستگاه در مسیر قطار شهری کرمانشاه انجام شد. ابتدا داده های ثبت شده توسط دستگاه لرزه نگار سه مولفه ای، با استفاده از نرم افزار Geopsy پردازش و فرکانس غالب ساختگاه برآورد گردید. سپس به منظور تعیین نیمرخ سرعت موج برشی از معکوس طیف H/V، از 4 مدل پیشنهادی 3، 5، 7 و 10 لایه برای همه ی نقاط مذکور استفاده گردید و در نهایت به منظور بررسی دقت نتایج حاصله، نیمرخهای سرعت موج برشی به دست آمده از روش معکوس طیف H/V با مدلهای مذکور با نتایج آزمایش درون چاهی سطح به عمق (Down-hole) مقایسه شده اند. نکته قابل توجه این استکه نیمرخهای سرعت موج برشی ساختگاه بدون توجه به نتایج آزمایشهای درون چاهی برای در نظر گرفتن ضخامت و محدوده ی سرعت لایه های زمین، استخراج شد و در نهایت با نیمرخ سرعت موج برشی حاصل از آن آزمایشها مقایسه گردید. نتایج به دست آمده از تطابق خوبی با نتایج آزمایشهای درون چاهی برخورداراست. تشابه نیمرخ های استخراج شده با نیمرخ آزمایش درون چاهی سطح به عمق با افزایش تعداد لایه های در نظر گرفته شده در مدل تحلیلی افزایش می یابد. همچنین عمق نیمرخهای استخراج شده، با افزایش تعداد لایه های مدلهای اولیه افزایش می یابد و بدین ترتیب روش معکوس طیف H/V، نیمرخ سرعت موج برشی را تا عمق بیشتری نسبت به آزمایش درون چاهی برآورد می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p1822774 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!