تعیین سهم مشارکت مولفه های هیدروگراف در جریان رودخانه ای برخی از استگاه های هیدرومتری استان اردبیل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تفکیک اجزای هیدروگراف جریان امکان تحلیل دبی جریان پایه، حجم سیلاب و تعیین سهم آب های زیرزمینی در تداوم جریان رودخانه را فراهم می سازد. روش تحلیل منحنی فروکش از روش های قابل قبول و پرکاربرد در تفکیک اجزای هیدروگراف جریان رودخانه ای است و استخراج منحنی فروکش شاخص در تفکیک مولفه های هیدروگراف امکان تعیین سهم مولفه های مختلف جریان را فراهم می نماید. روش ساده تفکیک اجزای هیدروگراف بر اساس تحلیل منحنی فروکش سری های زمانی دبی می تواند به تشخیص و بیان کمی نسبت هریک از اجزای هیدروگراف جریان کمک نماید.
هدف پژوهش حاضر تعیین سهم مولفه های جریان سطحی، جریان زیرسطحی و جریان پایه و ارزیابی تغییرات زمانی آن در تعدادی از ایستگاه های استان اردبیل می باشد. بدین منظور از داده های دبی روزانه ایستگاه های هیدرومتری و مجموعه HydroOffice در قالب برنامه های RC و FlowComp برای تحلیل منحنی های فروکش و تفکیک اجزای هیدروگراف جریان استفاده گردید. بر اساس نتایج، مقادیر درصد میانگین مولفه های جریان در همه ایستگاه های مورد مطالعه شامل رواناب سطحی، رواناب زیرسطحی و دبی پایه به ترتیب برابر 20.41، 29.45، 50.14 درصد می باشد. بر اساس نتایج، بیش ترین درصد دبی پایه مربوط به ایستگاه ویلادرق (79 درصد) و کم ترین آن مربوط به ایستگاه کوزه توپراقی (34 درصد) است. بیش ترین و کم ترین درصد مولفه رواناب زیرسطحی مربوط به ایستگاه های ننه کران و ارباب کندی با مقادیر به ترتیب 40 و 10 درصد می باشد. مقدار حداکثر و حداقل سهم مولفه رواناب سطحی جریان مربوط به ایستگاه کوزه توپراقی (33 درصد) و هیر (6 درصد) می باشند. براساس نتایج تغییرات زمانی سالانه در سهم مولفه های هیدروگراف جریان، تشخیص یک روند غالب افزایش یا کاهش در مولفه های جریان برای همه ایستگاه ها ممکن نیست. هم چنین بیش تر مقدار و سهم مشارکت به ترتیب مربوط به مولفه های دبی پایه، رواناب زیرسطحی و رواناب سطحی می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
56
لینک کوتاه:
magiran.com/p1825525 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!