پاسخ حاد برخی عوامل همودینامیک به پیاده روی روی تردمیل با محدودیت جریان خون در دختران جوان غیرفعال

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تغییر عوامل همودینامیک حین ورزش به نوع و حجم تمرین وابسته است. اما این تغییرات پس از ورزش با محدودیت جریان خون (BFR) کمتر مورد توجه قرار گرفته است. هدف از این تحقیق، بررسی پاسخ حاد برخی عوامل همودینامیک به یک جلسه راه رفتن روی تردمیل با BFR در دختران جوان بود. 30 دختر جوان سالم با میانگین سنی 76/1±27/20 سال و وزن 80/3±61/53 کیلوگرم، که داوطلب شرکت در مطالعه بودند، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و به طور تصادفی در سه گروه: 1. راه رفتن روی تردمیل با BFR (با شدت 2مایل بر ساعت، 5 ست2 دقیقه ای با یک دقیقه استراحت بین هر ست)، 2. راه رفتن روی تردمیل بدون BFR (با همان حجم گروه BFR) و 3. کنترل (با BFR و بدون ورزش) قرار گرفتند. ضربان قلب (HR)، فشارخون سیستولیک (SBP)، فشارخون دیاستولیک (DBP)، فشار متوسط شریانی (MAP) و حاصل ضرب فشارخون سیستولیک در ضربان قلب (RPP) پیش از شروع جلسه ورزش و 20 دقیقه پس از پایان جلسه اندازه گیری شد. برای محدود کردن جریان خون از دستگاه تورنیکت استفاده شد. MAP با استفاده از فرمول زیر برای هر فرد محاسبه شد:MAP=(DBP+0.33(SBP-DBP)) برای تجزیه وتحلیل داده ها از ANOVA استفاده شد. سطح معنا داری آماری 05/0 P<تعیین شد.
تحلیل داده ها نشان داد هر دو برنامه ورزشی موجب افزایش معنا دار HR، SBP و RPP در مقایسه با مقادیر پیش از تمرین شد (05/0P<). پس از یک جلسه ورزش، بینRPP ، HR و SBP سه گروه تفاوت معناداری مشاهده شد (05/0P<) و میزان افزایش در گروه BFR بیشتر از گروه بدون BFR بود. این در حالی است که بین مقادیر DBPو MAP در گروه های مختلف پس از یک جلسه راه رفتن روی تردمیل با BFR تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0P>). نتایج نشان داد BFR موجب تغییر برخی عوامل همودینامیک می شود؛ که بیانگر افزایش نیازهای عضله قلب در پاسخ به ورزش BFRاست.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1826105 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!