اثر یک دوره تمرین ورزشی بر میزان استرس مردان دانشجو

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
هدف پژوهش بررسی اثر یک دوره تمرین ورزشی بر میزان استرس مردان دانشجو بود.
روش
تعداد 30 نفر از 1389 در دانشگاه مشغول تحصیل بودند، - دانشجویان مرد دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان که در سال تحصیلی 90 (n= به صورت تصادفی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. آزمودنی ها به طور تصادفی در دو گروه مساوی ( 15 تجربی و کنترل قرار گرفتند. برای ارزیابی میزان استرس در مراحل پیش آزمون و پس آزمون از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. پس از جمع آوری داده های پیش آزمون و تشریح نحوه اجرای تمرینات، (PSI) تعیین میزان استرس گروه تجربی تمرین پیاده روی را به مدت 8 هفته، هر هفته 3 جلسه به میزان 30 دقیقه با 65 تا 70 درصد ضربان قلب بیشینه اجرا کردند. برای توصیف ویژگی های فردی آزمودنی ها و میزان استرس آن ها در مراحل پیش آزمون و پس مستقل و برای t آزمون از روش های آمار توصیفی و برای مقایسه داده های دو گروه در هر مرحله از آزمون آماری استفاده شد.
یافته ها
نتایج بدست آمده نشان (P<0/ وابسته ( 05 t مقایسه داده های هر گروه بین دو مرحله از آزمون داد که بین ویژگی های فردی و میزان استرس گروه تجربی و کنترل در مرحله پیش آزمون تفاوت معنی داری وجود ندارد، که نشانگر همگن بودن آزمودنی های دو گروه بود. بین میزان استرس مراحل پیش آزمون و پس آزمون گروه تجربی تفاوت معنی داری مشاهده شد، که نشانگر اثر کاهشی اعمال یک دوره تمرین ورزشی بر میزان استرس مردان دانشجو بود. میزان استرس گروه کنترل در مراحل پیش آزمون و پس آزمون تغییر معنی داری نداشت.
نتیجه گیری
نتایج تحقیق حاضر در توافق با یافته های قبلی نشانگر تاثیر کاهشی اعمال یک دوره تمرین ورزشی بر میزان استرس دانشجویان مرد بود. با توجه به یافته های تحقیق می توان پیشنهاد کرد که برای کاهش میزان استرس و فشار روانی از تمرینات ورزشی به علت تاثیر گذاری آن و عدم پیامدهای منفی آن که گاهی اوقات در دارو درمانی مشاهده می شود، استفاده کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1828640 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!