بررسی مراحل آموزش شهروندی در جهت رسیدن به جامعه ای پویا

چکیده:
برقراری عدالت، عدم تبعیض، امنیت و رفاه در جامعه همواره از آرمانهای بشریت از آغاز تاکنون بوده وازجمله مواردی که سبب تحقق این آرمان میگردد رشد فرهنگ شهروندی در جامعه است. شهروندی مجموعه گسترده ای از فعالیتهای فردی و اجتماعی است.فعالیتهایی که اگرچه بعضا فردی هستند اما برآیند آنها موجب پیشرفت وضعیت اجتماعی میگردد.چرا که اجتماع از یکایک انسانها تشکیل شده و اگر آنها به حقوق و تکالیف خود آگاه باشند و به موقع ایفای نقش نمایند کل جامعه بهره مند خواهد شد.حال مهمترین عامل دستیابی به چنین جامعه مترقی و پیشرفته ای چیست و نیازمند چه رویکردی از سوی حکومت و مردم است؟
جامعه مدنی پویا حاصل نهادینه شدن فرهنگ شهروندی است و آموزش حقوق شهروندی و حرکت در این مسیر توسط دولت و مردم موجب رشد فرهنگ شهروندی می گردد و رمز رسیدن به جامعه مدنی مترقی است. چنین نتیجه ای با آموزش شهروندان در سه مرحله با عناوین کلی 1- آموزش حقوق، وظایف، مسئولیت ها و مشارکت های شهروندی 2- آموزش مطالبه حقوق شهروندی 3- آموزش پیگیری مطالبات و شکل صحیح بیان اعتراضات حاصل می گردد. این مقاله پژوهشی تحلیلی در کنار توصیف ویژگی ها و آثار آموزش مطلوب با تحلیلی محتوایی ارتباط معنادار و مکمل سه مرحله آموزش شهروندی به صورت چرخه ای کامل، در کنار تبیین آموزش بنیادین(متمم) حقوق شهروندی جهت رسیدن به جامعه ای پویا و مترقی را بررسی مینماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
299
لینک کوتاه:
magiran.com/p1834010 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!