مساله مکان یابی پایانه های انتقال و مسیریابی مواد خطرناک توسط حمل ونقل دووجهی ریل و جاده با درنظرگیری توازن ریسک در شبکه

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
حمل ونقل مواد خطرناک برخلاف مواد دیگر به واسطه داشتن مخاطرات متعدد، از جنبه های مختلف اقتصادی و اجتماعی مورد توجه ویژهی شرکت های حمل ونقل و برنامه ریزان حمل ونقل قرار دارد. در تحقیق پیش رو، به بررسی و مطالعه مساله مکان یابی و مسیریابی مواد خطرناک توسط حمل ونقل چندوجهی متشکل از ریل و جاده پرداخته خواهد شد. در این دسته از مسائل، علاوه بر جنبه اقتصادی یا هزینه که توسط حاملان حمل ونقل حائز اهمیت است، تمرکز متولیان و مقامات دولتی معمولا برجنبه اجتماعی یا توزیع متوازن و عادلانه ریسک معطوف بوده است. از این رو، مسائل مطرح شده در این حوزه از حمل ونقل دارای اهداف چندگانه و غالبا متناقض از جنس هزینه و ریسک هستند. به همین منظور در این پژوهش، یک مدل برنامه ریزی ریاضی عدد صحیح مختلط سه هدفه مبتنی به یال و باتوجه به اهداف کمینه سازی هزینه ها، کمینه سازی بیشینه ریسک یال ها و کمینه سازی بیشینه ریسک پایانه های انتقال جهت یافتن همزمان مکان بهینه ی پایانه های چندوجهی و مسیرهای بهینه جابجایی مواد خطرناک ارائه می شود. به منظور حل مدل از رویکرد محدودیت اپسیلون بهبودیافته که از لحاظ سرعت و کارآیی نسبت به نسخه سنتی آن برتری قابل ملاحظه ای دارد، استفاده خواهد شد. از آنجایی که مدل مطرح شده دارای تعداد بسیار زیادی بهینه پارتویی است و انتخاب بهترین جواب از میان این مجموعه جواب ها برای تصمیم گیرنده مشکل است؛ بنابراین، مجموعه ای از شاخص های عملکردی متشکل از شاخص های توزیع متوازن ریسک داخل شبکه برای انتخاب جواب مناسب تر ارائه می شود. تجزیه و تحلیل هایی صورت گرفته بر روی مسائل نمونه با ابعاد مختلف، نشان از برتری مدل ارائه شده از جنبه ی توزیع متوازن و عادلانه ریسک نسبت به مدل های مرسوم در شبکه های حمل ونقل دوجهی ریل و جاده دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
597 تا 618
لینک کوتاه:
magiran.com/p1836556 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!