تبیین روابط میان ابعاد اخلاق کاری، پیشینه فردی باورهای اخلاق کاری و رفتار کاری کارکنان (مطالعه موردی: سازمان های خدمات رسان استان کرمان)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تحقیق حاضر با هدف تبیین روابط میان ابعاد اخلاق کاری، پیشینه فردی باورهای اخلاق کاری و رفتار کاری انجام گردید.
این پژوهش در سازمان های خدمات رسان (سازمان آب، برق، گاز و مخابرات) انجام می پذیرد از آنجایی که نوع خدمت این سازمان ها برای افراد جامعه بسیار حائز اهمیت بوده و در زندگی روزمره آنها نقش مهمی ایفا می کند و هر گونه ضعف از جمله ضعف اخلاقی موجب بروز مشکلات و در نتیجه نارضایتی قشر وسیعی از افراد جامعه می شود، بحث اخلاق کاری از اهمیت ویژه ای در این سازمانها برخوردار می گردد و عدم توجه به اخلاق کاری به صورت پنهان و یا آشکار افزایش هزینه عملکردی را به دنبال خواهد داشت. این هزینه را می توان در حوزه های مختلف سازمان شناسایی کرد از جمله کاهش بهره وری، کندی پویایی سازمان، عدم شفافیت و بهم ریختگی ارتباطات سازمانی. با توجه به سابقه فعالیت پژوهشگر در دستگاه های اجرایی استان کرمان و آگاه شدن از مشکلات و نارضایتی آنها طی این سال ها، محقق بر آن شد که پژوهشی در زمینه اخلاق کاری انجام دهد
روش
از نظر روش و ماهیت توصیفی-پیمایشی و از حیث هدف پژوهشی کاربردی است. جامعه آماری شامل 521 نفر از کارکنان و مدیران سازمان های خدمات رسان است. حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 221 نفر انتخاب گردید. جهت سنجیدن روایی و پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده. داده های جمع آوری شده به کمک نرم‏افزارهای SPSS و LISREL مورد سنجش قرار گرفت.
یافته ها
در نهایت یافته ها نشان داد، میان ابعاد اخلاق کاری، پیشینه فردی باورهای اخلاق کاری و رفتار کاری کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
نتیجه گیری
ایجاد فضای کاری اخلاقی به تناسب برای هر سازمان و هر فردی مهم قلمداد می شود؛ چرا که فضای کاری اخلاقی بر نگرش و احساس کارکنان در چگونگی درک برخورد با مشتریان و دیگر همکاران خود تاثیرگذار است. بنابراین، سازمانها با هدف تدوین هنجارهای اخلاقی قابل قبول انتظار دارند که کارکنان، متناسب با اخلاقیات عمل نمایند تا این جو اخلاقی ایجاد شده، باعث پیدایش فضای کاری اخلاقی گردد. به همین منظور، براساس پژوهش های گذشته که به بررسی درک عواقب بدبینی اعضای هیات علمی به فضای کار خود پرداختند، بیان شد که فضای کاری اخلاقی در شکل گیری رفتار و نگرش افراد سازمان تاثیر بهسزایی دارد. زمانی که کارکنان، سازمان خود را به طور کامل درک کنند با ایجاد دلبستگی عاطفی نسبت به سازمان خود متعهدتر عمل نموده و به تبع آن موفقیت سازمان به طور چشمگیر افزایش می یابد. بنابراین ایجاد فضای کاری اخلاقی مناسب باعث افزایش تعهد در سازمان می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
113
لینک کوتاه:
magiran.com/p1845623 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!