بررسی تاثیر تجویز همزمان رژیم غذایی کاهش وزن و مکمل جلبک اسپیرولینا بر شاخص های تن سنجی و شاخصهای گلایسمی در بزرگسالان مبتلا به اضافه وزن یا چاقی: کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
برخی مطالعات انسانی مصرف مکمل اسپیرولینا را در بهبود شاخص های تن سنجی موثر دانسته اند. مطالعه ی حاضر نیز با هدف بررسی اثرات تجویز هم زمان رژیم غذایی کاهش وزن و مکمل جلبک اسپیرولینا بر روی این شاخص ها و متابولیسم گلوکز در بزرگسالان چاق و دارای اضافه وزن انجام شد.
مواد و روش ها
52 نفر به طور تصادفی به مدت 12 هفته، به دو گروه مورد (دریافت کننده روزانه 2 گرم اسپیرولینا) و شاهد (دریافت کننده دارونما) تقسیم شدند. بررسی داده های تن سنجی و شاخص های گلایسمی شامل قند خون ناشتا، انسولین و ارزیابی مدل هموستازیس مقاومت به انسولین در ابتدا و انتهای مطالعه انجام شد.
یافته ها
تعداد 38 نفر از شرکت کنندگان (31 نفر زن) با میانگین سنی 40 سال و نمایه ی توده بدن 9/32 کیلوگرم بر مترمربع مطالعه را به پایان رساندند. در گروه دریافت کننده اسپیرولینا کاهش وزن بدن و نمایه توده بدن در پایان مطالعه به طور معنی داری بیشتر از گروه شاهد بود، میزان تغییرات در گروه اسپیرولینا و شاهد به ترتیب 97/1±22/3- کیلوگرم در مقابل 86/1±45/1- کیلوگرم و 79/0±23/1- کیلوگرم بر مترمربع در مقابل 68/0±63/0- کیلوگرم بر مترمربع بوده است (به ترتیب، 01/0 =P و 008/0=P). کاهش چربی بدن نیز در گروه اسپیرولینا نسبت به شاهد به طور معنی داری بیشتر بود (74/1±28/2- کیلوگرم در مقابل 55/1±22/1- کیلوگرم، 01/0 =P). به علاوه پس از پایان دوره ی مداخله، کاهش مقاومت به انسولین در گروه اسپیرولینا نزدیک معنی داری گزارش شد (05/0 =P).
نتیجه گیری
دریافت مکمل جلبک اسپیرولینا می تواند کاهش وزن بدن و بهبود خفیف مقاومت به انسولین را به دنبال داشته باشد، که احتمالا بیانگر اثر هم افزایی جلبک اسپیرولینا همراه با رژیم غذایی کاهش وزن می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1854654 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!