نگاهی به ورزش درمانی در استئوآرتریت زانو و لگن: مطالعه مروری

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
جمعیت بالای سالمندانی که مشکلات جسمی و سلامتی از جمله استئوآرتریت دارند، تاثیر عمیقی بر وضعیت اجتماعی و اقتصادی کشور دارد. با توجه به این که ورزش درمانی یکی از اجزای اساسی مراقبت بهداشتی استئوآرتریت در سالمندان است، لذا هدف از این مطالعه بررسی ورزش درمانی در استئوآرتریت زانو و لگن می باشد.
روش ها
با استفاده از واژه های کلیدی (Knee osteoarthritis، Hip osteoarthritis، Exercise therapy in osteoarthritis) از طریق بانک های اطلاعاتیCinahl Eevier ، PubMed، Science direct ، و Google scholar به جستجوی مقالات خارجی پرداخته شد. پروتکل انتخاب مقالات بر اساس راهنمای دانشگاه یورک انجام گرفت.
یافته ها
در جستجوی اولیه 246 مقاله یافت شد، در بررسی اولیه ای 49 مقاله تکراری حذف گردید. در غربالگری مرحله دوم موضوعات، خلاصه مقالات و کلید واژه ها بررسی شدند و 171 مقاله غیر مرتبط با موضوع مورد نظر، نیز از محدوده بررسی خارج شد و در نهایت بر اساس اصول استاندارد و عنوان مقالات مد نظر بر اساس عنوان پژوهش حاضر کار با 19 مقاله، انجام گردید. نتایج بررسی ها حاکی از این بود که در ورزش درمانی تمریناتی با هدف بهبود قدرت عضلانی، ظرفیت هوازی، انعطاف پذیری و فعالیت های تحمل وزن روزانه از جمله تمرینات رایج و مفید ورزش درمانی برای افراد مبتلا به استئوآرتریت می باشد.
نتیجه گیری
با بررسی یافته های تحقیقات پیشین، پژوهش حاضر توانست به یک جمع بندی مناسب و یکپارچه در رابطه با ورزش درمانی برای افراد مبتلا به استئوآرتریت زانو و لگن دست یابد و نیاز این قشر آسیب پذیر به تمرینات واحد را تا حدودی برطرف کند. نتایج بررسی ها حاکی از این بود که ورزش درمانی موجب کاهش درد و ناتوانی افراد مبتلا به استئوآرتریت زانو و به ویژه لگن شده و تاثیرات بسزایی در عملکرد این افراد دارد. همچنین تمریناتی با هدف بهبود قدرت عضلانی، ظرفیت هوازی، انعطاف پذیری و فعالیت های تحمل وزن روزانه از جمله تمرینات رایج و مفید ورزش درمانی برای افراد مبتلا به استئوآرتریت می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
5 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1856297 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!