شناسایی و طبقه بندی مناطق گرد و غباری در خاورمیانه با استفاده از تلفیق ویژگی های انعکاسی و مادون قرمز حرارتی سنجنده ی MODIS

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
طوفان های گرد و غبار، سالانه حجم عظیمی از ذرات معلق را وارد جو زمین می کنند. وجود این ذرات معلق در هوا باعث افزایش بیماری های تنفسی، چشمی، قلبی- عروقی و... می شود. فراوانی و شدت وقوع این پدیده ی زیست محیطی در مناطق خشک و نیمه خشک جهان از جمله خاورمیانه در سال های اخیر در حال افزایش است. جهت بررسی و مطالعه ی مناطق تحت پوشش غبار، استفاده از ابزارها و تکنیک های مناسب همچون سنجش از دور ضروری به نظر می رسد. در این تحقیق با استفاده از پردازش داده های سنجنده ی MODIS، اقدام به ردیابی و طبقه بندی مناطق تحت پوشش غبار در خاورمیانه شده است. اختلاف در میزان گسیل مندی ذرات گرد و غبار در محدوده ی امواج مادون قرمز حرارتی به شکل موثری نواحی گرد و غباری را متمایز می نماید. در این مطالعه، شاخص D که ویژگی های انعکاسی و اختلاف دمای روشنایی بین طول موج های 11 و 12 میکرومتر را تلفیق می کند برای 28 تصویر ماهواره ای مربوط به روزهای غباری سال های 1387 و 1388 (2008 و 2009) منطقه خاورمیانه محاسبه شد. نتایج نشان داد که پارامتر D برای تفکیک مناطق گرد و غباری از روی تصاویر MODIS بسیار مناسب است. در ادامه، رابطه ی این پارامتر با داده های هواشناسی، قابلیت دید استخراج شد. نتایج نشان داد که رابطه ی بین داده های قابلیت دید و پارامتر D در منطقه ی خاورمیانه به صورت تابع نمایی با همبستگی 68/0 است. با استفاده از این رابطه، نقشه های قابلیت دید از نقشه های پارامتر D با درصد خطای مطلق 6/45% استخراج گردید. با توجه به پیچیدگی مسئله و وسعت منطقه و تنوع آب و هوایی موجود، مدل دارای هم بستگی 68/0 و خطای 6/45% مناسب به نظر می رسد. در نتیجه ی شدت واقعه طوفان گرد و غبار، میزان دید کاهش می یابد و بر این پایه، نقشه های قابلیت دید بسته به میزان قابلیت دید به نواحی مختلف گرد و غباری طبقه بندی شدند. این روش طبقه بندی از تلفیق روش های مختلف طبقه بندی گرد و غبار بر حسب قابلیت دید برای منطقه ی خاورمیانه توسعه داده شده است که در آن، گرد و غبار به پنج گروه گرد وغبار معلق، گرد وغبار پخش شده، طوفان گرد و غبار سبک، طوفان گرد و غبار متوسط، و طوفان گرد و غبار ضعیف تا شدید طبقه بندی می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p1868305 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!