جهت گیری پژوهش های پرستاری در ایران، چالش ها و راهکارها: یک مطالعه مروری یکپارچه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف
پژوهش و تولید دانش، حرفه پرستاری را در پیش بینی و روبه رو شدن با چالش ها توانمند می سازد. با استفاده از نتایج پژوهش ها دانش حاصل در محیط بالینی بکار گرفته شده و موجب بهبود کیفیت خدمات می گردد. بدون شک کارایی و ثمربخشی تحقیقات به میزان پاسخگویی به نیازها و انتظارات جامعه بستگی دارد. هدف از مطالعه حاضر پی بردن به جهت گیری پژوهش های پرستاری ایران، چالش های موجود و ارائه راهکارهای پیشنهادی در جهت رفع آن ها می باشد.
مواد و روش کار
پژوهش حاضر از نوع مرور یکپارچه است که با استفاده از روش بروم انجام گرفت. بدین منظور، مقالاتی که در راستای هدف پژوهشی بوده، به زبان فارسی یا انگلیسی نگارش شده و امکان دسترسی به متن کامل وجود داشت، وارد مطالعه شدند. مقالات با بهره گیری از پایگاه های فارسی شامل SID و Magiran و پایگاه های لاتین اعم از PubMed, Ovid, Google Scholar, Science Direct, ProQuest استخراج شدند. جستجو بدون محدودیت زمانی تا سال 2017 و با استفاده از کلیدواژه های, nursing, research, research priorities, research direction و challenges به صورت مجزا یا ترکیبی انجام شد. بعد از بررسی و مطالعه دقیق عنوان، خلاصه و متن کامل، تعداد زیادی از مقالات به دلایل زبان مقاله، عنوان و هدف متفاوت، خلاصه و یا محتوای نامناسب مقاله کنار گذاشته شدند. درنهایت 34 مقاله شامل 17 مقاله به زبان انگلیسی و 17 مقاله به زبان فارسی موردبررسی قرار گرفت. داده ها بر اساس روش بروم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج حاصل از مرور مطالعات حاکی از چالش های متعددی در رابطه با پژوهش های پرستاری در ایران بود که در 5 مضمون شامل جهت گیری غیر هدفمند پژوهش ها، کیفیت نامناسب شواهد پژوهشی، وضعیت نامطلوب ترجمان دانش، ضعف پژوهش های تیمی و بین رشته ای و چالش های مراقبت های پرستاری جامعه نگر طبقه بندی گردید.
بحث و
نتیجه گیری
امید است نتایج این پژوهش بتواند با ترسیم چالش های پژوهش های پرستاری کشور و ارائه یک راهنمای کلی به برنامه ریزان و سیاست گذاران پرستاری، گامی هرچند کوچک در زمینه تقویت و توسعه راهبردها به منظور مدیریت موثرتر پژوهش های پرستاری و بهره برداری بهینه از دانش حاصل از پژوهش ها بردارد. به منظور شناخت جامع تر چالش های تحقیق در پرستاری و تدوین راه حل های استراتژیک، مطالعات عمیق تر با رویکردهای کیفی توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
234 تا 247
لینک کوتاه:
magiran.com/p1882154 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!