ارزیابی مقایسه ای قابلیت های غیرکارکردی کارایی و دستر س پذیری در فنآور ی های میان افزار CORBA و OPC UA در سیستم های SCADA حوزه نفت و گاز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:

امروزه سامانه های SCADA به طور گستردهای در زمینه های مختلف و به منظور کنترل زیرساخت های حیاتی کشورها مورد استفاده قرارگرفته اند. با توجه به اهمیت باالی این موضوع که بروز هرگونه اختلال در بخش های مذکور میتواند اثرات مخرب و جبران ناپذیری بر امنیت اقتصادی و توانمندی های دفاعی کشور، عالوه بر خطر از دست رفتن اطالعات انحصاری شرکت ها، خطرات جانی و تخریب های محیط زیستی آن داشته باشد، اهمیت توسعه و تولید بومی اینگونه نرم افزارها بیش از پیش آشکار میباشد. با توجه به ماهیت توزیع شده سیستم های SCADA و معماری های نرم افزار مطرح موجود، استفاده از فنآورهای میانافزار در این سامانه ها ضروری میباشد. از آنجاییکه انتخاب فنآوری مناسب با توجه به نیازمندی های کسب وکار میتواند نقش بسزایی در تعیین معماری نرم افزار مناسب برای این سامانه ها داشته باشد، در این تحقیق دو فنآوری مطرح میان افزار CORBA و UA OPC در این سامانه ها ارزیابی و از ابعاد دسترسپذیری و کارایی مورد مقایسه قرار داده شده است. بدین منظور ابتدا پارامترهای تاثیرگذار بر هر یک از این صفات کیفی تعیین شده و سپس با استفاده از روش خبرگی دلفی تاثیر استفاده از هر یک از این میانافزارها بر دو خصلت دسترس پذیری و کارایی در سامانه های SCADA مقایسه شده است. نتایج حاصل از تحلیل ها نشان میدهند که میان افزار UA OPC قابلیت های دسترس پذیری و کارایی را در نسل جدید سامانه های SCADA در حوزه نفت و گاز بهتر فراهم نموده است. در نتیجه، نیاز مدیران ارشد سازمان ها در حوزه نفت و گاز را در راستای تولید SCADA بومی با هدف دستیابی به کارایی و دسترس پذیری بیشتر فراهم می سازد.

زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1887561 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!