مقایسه دو روش اسپکتروفتومتری به منظور اندازه گیری هیدروکسی سینامیک اسیدهای کل در فرآورده های دارویی سرخارگل (Echinacea purpurea)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف
هیدروکسی سینامیک اسیدها یکی از مهمترین مواد موثره فرآورده های دارویی سرخارگل هستند. این ترکیبات موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند و از این رو، غالبا از هیدروکسی سینامیک اسیدهای کل به عنوان معیار اصلی کنترل کیفیت سرخارگل و فرآورده های دارویی آن استفاده می گردد. بنابراین، کنترل کیفیت سرخارگل نیازمند توسعه روش های معتبری که در عین ساده بودن، از دقت مناسبی نیز در اندازه گیری هیدروکسی سینامیک اسیدهای کل برخوردار باشند، است. مطالعه حاضر، با هدف توسعه روشی ساده برای اندازه گیری مقدار کل هیدروکسی سینامیک اسیدهای سرخارگل و سپس، مقایسه این روش که تحت عنوان روش AlCl3 نامیده شد، با روش فارماکوپه اروپا، به انجام رسید. روش تحقیق: مقدار کل هیدروکسی سینامیک اسیدهای 10 نمونه سرخارگل با استفاده از دو روش AlCl3 و فارماکوپه اروپا اندازه گیری شد و مقادیر حاصل از این دو روش، به وسیله شاخص های آماری مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج و بحث: روش AlCl3 از دقت مناسبی در اندازه گیری مقدار کل هیدروکسی سینامیک اسیدهای سرخارگل برخوردار نبود، چراکه اختلاف نسبی بین مقادیر اندازه گیری شده به وسیله این روش و مقادیر اندازه گیری شده به وسیله روش فارماکوپه اروپا، بین 50 تا 130 درصد بود. مقایسه این روش با روش فارماکوپه اروپا نشان داد که به دلیل پایین بودن مقدار شاخص انطباق ویلموت (d= 0. 53) و بالا بودن مقدار خطای نسبی (RE= 0. 83) ، کارآیی روش AlCl3 در اندازه گیری هیدروکسی سینامیک اسیدهای کل فرآورده های دارویی سرخارگل، بسیار ضعیف بود. توصیه کاربردی/صنعتی: به دلیل عدم وجود واکنش اختصاصی بین آلومینیوم سه ظرفیتی و هیدروکسی سینامیک اسیدها، روش AlCl3 برای اندازه گیری مقدار کل هیدروکسی سینامیک اسیدهای سرخارگل و فرآورده های دارویی آن، مناسب نیست.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
235 تا 242
لینک کوتاه:
magiran.com/p1892424 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!