تجارب و واکنش های شناختی زنان آسیب دیده از بی وفایی همسر: یک مطالعه پدیدارشناسی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
بی وفایی به عنوان یکی از دلایل اصلی ناسازگاری های زناشویی و طلاق، اثرات زیانباری بر کانون خانواده و سلامت روان افراد آسیب دیده دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی و تبیین تجارب و واکنش های شناختی زنان آسیب دیده از بی وفایی همسر بود.
روش
این مطالعه به روش کیفی از نوع پدیدارشناسی انجام شد و نمونه های مورد نظر را زنان آسیب دیده از بی وفایی همسر ساکن تهران (شمیرانات) در سال 1395 تشکیل دادند. بدین منظور، 18 زن به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته مورد بررسی قرار گرفتند. در نهایت، داده ها به شیوه تحلیل مضمون (تماتیک) تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
تحلیل داده ها منجر به تولید 2 مضمون اصلی، 11 مضمون فرعی و 61 مفهوم اولیه گردید. مضمون اصلی اول «واکنش های شناختی ناسازگارانه» بود که مضامین فرعی «خلل در باورهای دینی» ، «سوء ظن و بی اعتمادی» ، «اشتغال و وسواس فکری» ، «خلل در معنای زندگی» ، «تصمیم گیری غیر سازشی» ، «اندیشه ورزی به مجازات مقصر» ، «خودارزیابی منفی» و «اختلال در تفکر» را در برمی گرفت. مضمون اصلی دوم «واکنش های شناختی سازگارانه» بود و مضامین فرعی «افکار دفاعی مثبت» ، «استمداد به باورهای دینی» و «افکار سازش طلبانه برای تصمیم گیری» را شامل می شد.
نتیجه‎گیری: بی وفایی از لحاظ شناختی به طور یکسان توسط همه زنان آسیب دیده تجربه نمی شود و آثار شناختی آن می تواند ناسازگارانه و یا سازگارانه باشد. تیپ شخصیتی، اعتقادات مذهبی، داشتن فرزند و کیفیت رابطه با همسر در کیفیت واکنش های زنان آسیب دیده تاثیرگذار است. با توجه به این که یافته ها از یک تحقیق بومی حاصل شد؛ بنابراین، می تواند در ساخت بسته های مداخله ای درمانی راهگشا باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
214 تا 229
لینک کوتاه:
magiran.com/p1895052 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!