آسیب شناسی وضعیت بهداشت و درمان ارتش جمهوری اسلامی ایران و ارائه راهکار های بهینه سازی آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تحقیق حاضر با هدف آسیب شناسی وضعیت بهداشت و درمان آجا یا به عبارتی تبیین آسیب های موجود در پنج حوزه: (ساختار و فرآیندها، فرماندهی و رهبری، منابع انسانی، نظام فناوری و تجهیزات موجود و نظام مالی سامانه بهداشت و درمان) و ارائه راه کارهای  بهینه سازی، نگارش شده است. تحقیق حاضر بر مبنای هدف از نوع تحقیقات کاربردی و بر اساس روش از نوع تحقیقات پیمایشی می باشد. داده های موردنیاز برای ادبیات علمی به کمک ابزار فیش برداری و با روش مراجعه به کتابخانه، مقالات، اینترنت و مصاحبه از خبرگان تامین گردید. جامعه آماری در تحقیق حاضر به دودسته تقسیم گردید.  دسته اول شامل: خبرگان و صاحب نظران در مرحله مصاحبه به تعداد بیست نفر و به روش تمام شمار بود و در مرحله دوم برای تکمیل پرسشنامه دووجهی شامل: کارکنان و مدیران شاغل در سطح سامانه بهداشت و درمان به تعداد 150 نفر بود که به کمک جدول مورگان حجم نمونه آن تعداد 108 نفر محاسبه گردید. روایی صوری و منظقی پرسشنامه به لحاظ کمیت و کیفیت سوالات توسط خبرگان، اساتید دانشگاه و اساتید دانشگاه علوم پزشکی مورد تائید قرار گرفت. روایی سازه یا توافقی به کمک فن تحلیل عاملی ارزیابی گردید. داده ها به کمک فنون آمار توصیفی و آمار استنباطی مانند فن تحلیل عاملی، آزمون t دو نمونه ای با نمونه های
وابسته جهت تحلیل شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب، مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. بیشترین سطح شکاف مربوط به متغیر تامین و مدیریت منابع مالی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
253 تا 276
لینک کوتاه:
magiran.com/p1895711 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!