تکرارپذیری و میزان تشابه اندازه گیری های بیومتری توسط دستگاه swept source optical coherence (OA2000) و partial coherence interferometry (IOL Master) به عنوان مرجع

پیام:
چکیده:
هدف

بررسی تکرارپذیری و میزان تشابه اندازه گیری پارامترهای ضخامت لنز (Lens Thickness, LT) ، عمق اتاق قدامی (Anterior Chamber Depth, ACD) ، طول محوری (Axial Length, AL) و کراتومتری (Keratometry, K) توسط دستگاه جدید 2000OA- و مقایسه آن با دستگاه 500IOL Master.
روش پژوهش: در این مطالعه مقطعی، بیماران دارای کاتاراکت در یک یا دو چشم برای ورود به مطالعه انتخاب شدند. پارامترهایAL, ACD, LT, K توسط دستگاه جدید (software version 1. 0R) OA-2000 و (45. 4 (software version IOL Master به صورت تصادفی اندازه گیری شدند. برای نشان دادن پایایی intraobserver (repeatability) از
(coefficients of stability) test-retest reliability coefficients و بررسی تشابه پارامترهای اندازه گیری شده توسط دو دستگاه از Bland-Altman limits-of-agreement (LoA) استفاده شد.

یافته ها

پنجاه و هشت چشم (46 چشم راست و 12 چشم چپ) از 58 بیمار (31 مرد و 27 زن) مبتلا به کاتاراکت با میانگین سنی 3/8±61/4 وارد مطالعه شدند. براساس بررسی test-retest reliability، ضریب تغییرات (CV، Coefficient of Variation) برای پارامترهای مختلف اندازه گیری شده با 2000-OA پایایی خوب تا عالی داشتند. (CV به ترتیب برای عمق اتاق قدامی: 88 درصد، کراتومتری: 90 درصد، ضخامت لنز: 83 درصد و AL: 99 درصد). حدود توافق بلند و آلتمن (Bland and Altman’s limit of agreement(LoA)) نشان دهنده تفاضل میانگین (mean difference) بسیار کوچک و به اندازه 0/01 برای طول محوری، 0/11 برای عمق اتاق قدامی، 0/1 و 0/07 برای کراتومتری و هم چنین LoA کوچک برای تمام اندازه ها بود. این یافته ها نشان دهنده تشابه بین اندازه گیری های بیومتری دو دستگاه می باشد (0/1-0/09- برای AL، 0/54-0/33- برای ACD، 2/1-1/8- برای K1 و 0/6-0/75- برای K2).

نتیجه گیری

این مطالعه نشان دهنده تکرارپذیری عالی اندازه گیری های به دست آمده توسط دستگاه OA-2000 با روش swept source OCT برای محاسبه قدرت لنز داخل چشمی می باشد. این اندازه گیری ها توافق و تشابه خوبی با اندازه های به دست آمده توسط دستگاه استاندارد IOL master500)) دارند.

کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
102 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p1896837 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!