مقایسه اثر کورتون درمانی 8 و 12 هفته ای بر سطح سرمی 25 هیدروکسی ویتامین دی در اطفال مبتلا به سندروم نفروتیک در فاز بهبودی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
سندروم نفروتیک یکی از مشکلات نسبتا شایع دوران کودکی است که می تواند توسط بیماری های مختلف ایجاد شود. این بیماران هم به علت ماهیت بیماری و هم عارضه درمان با استرویید مستعد استئوپروز هستند. بنابراین، هدف از این مطالعه مقایسه سطح سرمی 25 هیدروکسی ویتامین دی در اطفال مبتلا به سندروم نفروتیک در فاز بهبودی و تحت دو رژیم درمانی مختلف بود.
مواد و روش ها
این کارآزمایی بالینی روی 68 کودک مبتلا به سندروم نفروتیک اولیه مراجعه کننده به درمانگاه نفرولوژی بیمارستان بعثت همدان انجام گرفت. نصف بیماران تحت درمان 8 هفته ای و نیمی دیگر تحت درمان 12 هفته ای قرار گرفتند. گروه ها از نظر سن و جنس همسان سازی شدند. پس از پایان درمان، سطح سرمی 25 هیدروکسی ویتامین دی در دو گروه اندازه گیری و مقایسه گردید و میزان عود نیز در دو گروه بررسی شد.
نتایج
دو گروه از نظر سن و جنس تفاوت معنی داری نداشتند. میانگین سطح ویتامین دی در گروه دریافت کننده درمان 8 هفته ای کورتون نسبت به گروه دیگر بالاتر (11/39±21/61 در برابر 9/79±16/18 میلی گرم در دسی لیتر) بود (0/039=P). فقدان عود در گروه دریافت کننده 8 هفته ای 1/47 درصد و در گروه 12 هفته ای 5/73 درصد بود و این اختلاف از لحاظ آماری معنی دار بود (0/026=P).
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که در روش درمان 12 هفته ای نسبت به درمان 8 هفته ای میزان عود بسیار کمتر بوده، اما سطح ویتامین دی در این گروه درمانی نسبت به گروه دیگر کاهش قابل توجهی داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
511 تا 516
لینک کوتاه:
magiran.com/p1908563 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!