چالش های بیمه روستایی طرح پزشک خانواده در استان خراسان رضوی: یک مطالعه کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
 
مقدمه
در ایران بیمه روستایی به منظور توسعه عدالت اجتماعی، طراحی واجرا گردیده است؛ به همین جهت شناسایی چالش های آن برای بهبود بخش سلامت ضروری است. مطالعه حاضر با هدف بررسی کیفی چالش های بیمه روستایی در استان خراسان رضوی انجام پذیرفت.
روش کار
مطالعه حاضر با رویکرد کیفی و به روش آنالیز محتوای قراردادی در سال 1394 در خراسان رضوی انجام گرفت. هجده نفر از مدیران، سیاستگذاران، پزشکان خانواده و بیمه گذاران روستایی این حوزه با نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به حد اشباع داده ها، انتخاب شدند. پس از پیاده سازی مصاحبه ها، داده ها به روش تحلیل محتوی با نرم افزار MAXQDA 3 مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
یافته ها
از تحلیل داده ها، دو درون مایه اصلی مشتمل بر چالش های مدیریتی نظام بیمه روستایی (ناکارامدی مدیریت مالی اعتبارات، جامع نبودن قوانین، اجرای ناکامل دستورالعمل ها و نقص در نظام مدیریت اطلاعات سلامت) و چالش های فرهنگی (بستر فرهنگی نامناسب و عدم رعایت نظام ارجاع) استخراج شد. هر کدام از طبقات شامل چندین زیرطبقه بود.
نتیجه گیری
ناکارامدی مدیریت مالی اعتبارات، نبود دستورالعمل های جامع، نقص در مدیریت اطلاعات سلامت و بستر فرهنگی نامناسب ارائه دهندگان خدمات و بیمه گذاران از چالش های نظام بیمه روستایی است. از آن جا که نظام بیمه روستایی نقش کلیدی در موفقیت سیاست پزشک خانواده و گسترش عدالت اجتماعی دارد، لازم است با بهره گیری از نتایج این مطالعه نسبت به رفع مسائل و چالش های بیمه روستایی اقدام شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
122 تا 129
لینک کوتاه:
magiran.com/p1929200 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!