پارادایم کیفی درمطالعات حوزه سلامت و کاربرد آن در نظریه پردازی

نویسنده:
چکیده:
زمینه و هدف
پارادایم کیفی متمرکز بر پدیده های اجتماعی و مطالعه این پدیده ها از منظر افرادیست که آنها را تجربه کرده اند. در حوزه سامت استفاده از روش ها و پارادایم مناسب در شناخت پدیده های پیچیده و وابسته به فرهنگ جامعه می تواند در جهت ارتقاء سلامت جامعه در کلیه ابعاد تاثیر گذار باشد. هدف از انجام تحقیق شناخت ابعاد مختلف پدیده ها به منظور کشف حقایق و توصیف، تشریح، تبیین، پیش بینی و کنترل پدیده ها می باشد.
روش کار
این مقاله سعی دارد بر اساس مرور انتخابی منابع معتبر روش شناسی یکفی و تجارب نویسنده در طراحی و اجرای مطالعات کیفی به بررسی کاربرد مطالعات کیفی در نظریه پردازی در نظام سلامت بپردازد.
یافته ها
رویکرد سلامت مبتنی بر شواهد، زمینه را برای انجام مطالعات مختلف فراهم نموده است. قالب مطالعات بر اساس پارادایم اثبات گرایی و به منظور کشف حقایق قابل تعمیم طراحی و اجرا می گردد. در صورتیکه سلامت و پدیده های مرتبط با آن ذهنی، پیچیده، وابسته به بستر و فرهنگ بوده و درک عمیق آنها اولین و پایه ای ترین گام در طراحی مداخلات اصلاحی می باشد. پارادایم کیفی و روش های وابسته به آن می تواند امکان درک عمیق پدیده های مرتبط با سلامت را از طریق شناخت تجارب انسانی و معانی تجارب آنها فراهم نموده و در نهایت در شرایطی که پدیده مسئله محور، پیچیده، فرایندی و متاثر از فرهنگ و بستر اجتماعی باشد با استفاده از روش نظریه بستر زاد میتوان نظریه های میان دامنه داده بنیاد تولید نمود. نظریه های میان دامنه تصویری واضح، جامع و شفاف از پدیده های سلامتی ارائه داده که به کمک آنها می توان فهمید مردم با مشکلات سلامتی خود چگونه برخورد کرده و چه نتایجی حاصل می شود.
نتیجه گیری
به کمک تصور جامع و واضح حاصل از مطالعات نظریه پردازی، امکان انجام مداخلات موثر و سازگار با فرهنگ فراهم شده و می توان ضمن ارتقای سلامت همه جانبه مردم، سلامت جامعه محور را نیز توسعه داد. توصیه می شود با تولید نظریه های میان دامنه بستر زاد ضمن شناخت عمیق واکنش ها مردم به چالش های سلامتی زمینه توسعه خدمات سلامتی مبتنی بر نیاز واقعی جامعه فراهم میگردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p1939076 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!