بررسی ارتباط آزردگی صوتی و پاسخ های نروفیزیولوژیک رانندگان در مواجهه با صدای تراکتور

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
صدا به عنوان یک عامل زیان آور در محیط های کاری می تواند علاوه بر مشکلات جسمی، به لحاظ آسایشی نیز شرایط آزاردهنده ای برای افراد ایجاد کند. بنابراین علاوه بر ارزیابی پارامترهای کمی همچون تراز فشار، بررسی پارامترهای کیفی صدا در محیط های کاری نیز کاملا ضروری به نظر می رسد.
روش کار
در این تحقیق توصیفی تحلیلی، صدای تراکتور مسی فرگوسن مدل 285 ضبط و اندازه گیری شد. سپس نوار مغزی پنج راننده در وضعیت پیش از رانندگی و پس از آن هنگام رانندگی با تراکتور و در چهار دور مختلف موتور ثبت شد. از مدل آزردگی روان آکوستیک، به منظور ارزیابی میزان آزردگی رانندگان تراکتور استفاده شد. سپس مقایسه میانگین ها از طریق آزمون مقایسه میانگین های دانکن در سطح احتمال 5درصد مقایسه شدند و میزان همبستگی میان آزردگی روان آکوستیک و باندهای آلفا و بتا تعیین شد.
یافته ها
نتایج آنالیز واریانس آزردگی روان آکوستیک تفاوت معنی داری در سطح احتمال 1درصد برای سطوح مختلف دور موتور نشان داد. همچنین نتایج، حاکی از کاهش دامنه باند آلفا و همچنین افزایش دامنه باند بتا در اثر افزایش دور موتور بود. نتایج رگرسیون نیز نشان داد که همبستگی بالایی بین دو باند آلفا و بتا و آزردگی روان آکوستیک وجود دارد؛ به طوری که ضریب تشخیص 0/966 و 0/989 به ترتیب برای دو باند آلفا و بتا به دست آمد.
نتیجه گیری
این بررسی نشان داد که تغییرات در پارامترهای کیفی صدای تولیدشده و درنتیجه میزان آزردگی ناشی از آن، باعث ایجاد تغییرات دامنه در هر دو باند آلفا و بتا شده است. بنابراین می توان نتیجه گیری کرد که آزردگی روان آکوستیک، شاخص خوبی برای ارزیابی فعالیت مغزی به شمار می آید.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p1943800 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!