بررسی یافته های بالینی و آزمایشگاهی در بیماران مبتلا به سل مقاوم و حساس به دارو بستری در بیمارستان مسیح دانشوری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
علی رغم درمان پذیر بودن بیماری سل (Tuberculosis-TB)، این بیماری همچنان جزو 10 عامل اصلی مرگ و میر در جهان به حساب می آید. در دهه اخیر یکی از عوامل نگران کننده در درمان بیماری سل، ظهور گونه های مقاوم به داروهای ضد سل (Drug Resistant-Tuberculosis-DR-TB) است. از این رو مطالعه حاضر به بررسی عوامل اپیدمیولوژیک، یافته های آزمایشگاهی و بالینی تاثیرگذار بر ابتلا به سل و به ویژه انواع مقاوم به داروی آن پرداخته است.
روش کار
در مطالعه مورد-شاهدی حاضر یافته های بالینی و آزمایشگاهی 67 بیمار مبتلا به سل حساس به دارو (DS-TB)، 20 بیمار مبتلا به DR-TB بستری در بخش سل بیمارستان مسیح دانشوری طی مدت یک سال (95-94) و 30 فرد سالم به عنوان کنترل، جمع آوری شد. بیماری تمامی بیماران مسلول وارد شده در مطالعه بر اساس شرح حال بالینی، معاینات فیزیکی، نتایج آزمایش ها و یافته های رادیولوژیکی توسط متخصص عفونی تایید شد و بیماران مسلول بر اساس چگونگی پاسخ به دارو به دو گروه DS-TB و DR-TB تقسیم بندی شدند. آنالیز آماری با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد.
یافته ها
بروز سل مقاوم به دارو با عوامل مختلفی ازجمله سابقه درمان درگذشته و تماس با مسلول در ارتباط است. همچنین از نظر یافته های آزمایشگاهی نیز تفاوت معناداری بین سه گروه مورد از نظر سرعت رسوب گذاری گلبول های قرمز (ESR)، مقادیر پروتئین واکنشگر C (CRP) و آنزیم آدنوزین دآمیناز (ADA) وجود دارد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصل، پیشنهاد می شود در بیمارانی که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به انواع مقاوم به داروی سل (بیماران با سطح سواد پایین، دارای سابقه مصرف دارو در گذشته و غیره) هستند، درمان با دقت و حساسیت بیشتری دنبال شود. همچنین توجه به تفاوت های موجود در یافته های بالینی و آزمایشگاهی دو گروه حساس و مقاوم به دارو نیز ممکن است در تشخیص بهنگام و درمان بهتر این بیماری کمک کننده باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
108 تا 117
لینک کوتاه:
magiran.com/p1943874 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!