بررسی وضعیت بهداشت محیطی، کیفیت فیزیکوشیمیایی و میکربی آباستخرهای شنا در شهر تبریز در سال 96-1395

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
استفاده ازاستخرهای شنا به عنوان یک مرکز ورزشی و تفریحی روز به روز عمومیت بیشتری پیدا می کند. عدم رعایت استانداردهای بهداشتی از نظر ویژگی های فیزیکوشیمیایی، میکربی و سایر پارامترهای بهداشت محیطی، می تواند این ورزش سالم و مفرح را به منبعی برای انتقال و شیوع انواع بیماری ها تبدیل نماید. به دلیل اهمیت حفظ راحتی، بهداشت و سلامت شناگران، این مطالعه با هدف بررسی و تحلیل وضعیت بهداشت محیطی، فیزیکوشیمیایی و میکربیاستخرهای شنای شهر تبریز انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه مقطعی با رویکرد توصیفی، چک لیست بازرسی آیین نامه ماده 13استخرهای مورد مطالعه (10استخر دولتی و 22استخر خصوصی) از واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان تبریز دریافت و بر طبق بازرسی های انجام شده در زمستان 95 و تابستان 96 اطلاعات مرتبط با اهداف مطالعه از چک لیستاستخراج شد. آنالیز داده ها با استفاده از نرم افزار Excel، SPSS,23 و آزمون آماری کای دو (Chi-squared) انجام شد.
یافته ها
میانگین تطابق پارامترهای فیزیکوشیمیایی با استانداردهای موجود در دو فصل برایاستخرهای دولتی 67/5 درصد و برایاستخرهای خصوصی 65 درصد بود. در بین پارامترهای فیزیکوشیمیایی کلر آزاد باقیمانده نسبت به سایر موارد میزان مطابقت کمتری با استاندارد داشت. به طور میانگین در فصل تابستان 49/5 درصد و در زمستان 28 درصداستخرهای مورد مطالعه دارای آلودگی باکتریایی بودند.
نتیجه گیری
مقادیر کلر آزاد باقیمانده در قسمتاستخر، جکوزی و چیلر حاکی از ضعف مدیریت و راهبریاستخرها و پتانسیل بالای بیماری زایی بوده لذا نیاز به پایش مستمر وضعیت بهداشتیاستخرها و تدوین برنامه نظارتی هدفمند توسط مقامات محلی به ویژه در مورد کنترلاستخرهای خصوصی، احساس می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
613 تا 626
لینک کوتاه:
magiran.com/p1944377 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!