خصوصیات شیمیایی و رفتار حرارتی روغن استخراج شده از دانه دو گونه گزنه کشت شده در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

گیاه گزنه دارای گونه های متعددی است که از دیرباز از نظر دارویی در طب سنتی توجه زیادی را به خود جلب کرده است. علی رغم مطالعات متعدد بر روی خواص دارویی و درمانی بخشهای مختلف این گیاه، ولیکن خلا ناشی از گزارشات علمی بر روی خصوصیات شیمیایی روغن دانه آن کاملا محسوس است. بنابراین در این تحقیق، برخی از خصوصیات روغن استخراج شده از دانه دو گونه گزنه کشت داده شده در ایران مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت.

روش تحقیق

 دانه های مربوط به دو گونه گزنه تحت عنوان Urticapilulifera و Urticadioica تهیه و درصد روغن در آنها با روش مرجع سوکسله اندازه گیری شد. ترکیب اسید چرب با استفاده از کروماتوگرافی گازی و ترکیب توکوفرولها نیز با کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا مورد ارزیابی قرار گرفت. در نهایت رفتار حرارتی دو روغن با دستگاه کالریمتری پیمایشی تفاضلی در دامنه حرارتی 50 تا 100- درجه سانتیگراد مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج و بحث

 بر اساس نتایج به دست آمده هر دو گونه گزنه حاوی درصد قابل ملاحظه ای روغن می باشند(1/34% و 5/29% به ترتیب برای Urticadioica و Urticapilulifera که قابل مقایسه با منابع متداول روغن است. اسیدهای چرب غالب در روغن هر دو گونه به ترتیب شامل اسید لینولئیک، اسید اولئیک و اسید پالمتیک بودند. هر دو روغن عمدتا حاوی گاما توکوفرول و سپس دلتا توکوفرول بوده و آلفا توکوفرول مقدار بسیار کمتری را به خود اختصاص داده بود. پروفیل انجمادی و ذوبی هر دو روغن شباهت نزدیکی بهم داشته و شامل سه پیک اگزوترمی و چهار پیک اندوترمی بودند که با توجه به ترکیب اسید چرب در این دو روغن، مربوط به تری گلیسریدهای مختلف با درجه غیراشباعیت متفاوت می باشند.

توصیه کاربردی/صنعتی

 با توجه به نتایج به دست آمده، دانه های مورد بررسی منابع خوبی از روغن بوده و غنی از اسیدهای چرب چندغیر اشباعی می باشند که آنها را مناسب برای کاربردهای خوراکی، داروسازی و حتی صنعتی خواهد کرد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
73 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p1946634 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!