تاثیر آموزش براساس مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای تغذیه ای دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه شهر همدان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
نوجوانان بیش از هر گروه دیگری به آموختن اصول و شیوه تغذیه سالم نیاز دارند. در مطالعه حاضر، تاثیر آموزش براساس مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای تغذیه ای دانش آموزان پسر بررسی شده است.
روش کار
این مطالعه نیمه تجربی، با روش طرح قبل و بعد، روی 120 دانش آموز پسر دوره اول متوسطه شهر همدان در سال 1396 انجام شد. روش نمونه گیری دومرحله ای، در مرحله اول به صورت تصادفی خوشه ایو در مرحله دوم به صورت تصادفی نسبتی بود. قبل از مداخله، هر دو گروه پرسش نامه رفتار تغذیه ای مبتنی بر سازه های مدل اعتقاد بهداشتی را کامل کردند. سپس برای گروه مداخله طی سه جلسه 45 دقیقه ای، جلسه آموزشی انجام شد. بعد از مداخله، مجددا در دو نوبت (بلافاصله و دو ماه بعد) داده ها جمع آوری و با نرم افزار SPSS نسخه 23 و آزمون آنالیز واریانس با اندازه های تکراری، تجزیه وتحلیل شد.
یافته ها
دو گروه از نظر مشخصات دموگرافیک و سازه های مدل اعتقاد بهداشتی، در آغاز مطالعه همگن بودند. بعد از مداخله، میانگین نمرات براساس سازه ها، به جز حیطه موانع درک شده، به طور متوسط در گروه آزمون بیشتر از گروه کنترل بود. براساس نتیجه آزمون آنالیز واریانس با اندازه های تکراری، میانگین نمره تمام سازه ها پس از مداخله، به جز شدت و تهدید درک شده، اختلاف معناداری داشت (05 / 0>P).
نتیجه گیری
با توجه به تاثیر مدل اعتقاد بهداشتی، از آنجا که در تمام سازه های مدل (به جز موانع)، میانگین نمرات رفتار تغذیه ای دانش آموزان افزایش یافت، پیشنهاد می شود در برنامه های آموزشی و برای تغییر رفتار، از این مدل استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
397 تا 406
لینک کوتاه:
magiran.com/p1950348 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!