غربال سویه های Pseudomonas flourescens واجد ژن فنازین 1-کربوکسیلیک اسید و بررسی تاثیر آن در مهار زیستی بیماری پاخوره گندم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پاخوره گندم با عامل قارچی Gaeumannomyces graminis var. tritici از عوامل بیماری زای مهم گندم در کشور به شمار می رود. باکتری های Pseudomonas flourescens از طریق کلونیزاسیون ریشه و تولید آنتی بیوتیک در منطقه ریزوسفر در کنترل بسیاری از بیماری های گیاهی به ویژه بیماری های خاکزاد موثر هستند. در مطالعه حاضر، 21 جدایه P. flourescensاز نظر وجود ژن های دخیل در بیوسنتز فنازین 1-کربوکسیلیک اسید (phzC و phzD) از طریق آغازگرهای اختصاصی PCA2a و PCA3b در واکنش زنجیره ای پلیمراز مورد بررسی قرار گرفتند. توانایی تولید متابولیت های ضد میکروبی نظیر سیدروفور و سیانید هیدروژن توسط این باکتری ها و تاثیر باکتری ها بر رشد قارچ در شرایط آزمایشگاهی نیز بررسی شد. در آزمایش گلخانه ای، توانایی جدایه های منتخب در کنترل پاخوره گندم در آزمایش فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با سه تکرار مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که جدایه های باکتریایی قادر به تولید سیانید هیدروژن و سیدروفور در شرایط آزمایشگاهی بودند. نتایج آزمایش گلخانه ای نشان داد که جدایه های wt_20، eq1_3، wt1_65، eq1_4، 2_79، whm_3 و wbo2_7 با تاثیر مثبت بر تعدادی از شاخص های رشد مانند طول ریشه/ شاخساره، وزن خشک/ وزن تر ریشه و شاخساره و نیز کاهش شاخص بیماری زایی در کنترل بیماری پاخوره در گیاهان آلوده موثر بودند. در مجموع نتایج این تحقیق نشان داد که از این باکتری ها می توان در مهار زیستی بیماری پاخوره استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
227 تا 238
لینک کوتاه:
magiran.com/p1958149 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!