بررسی میزان شیوع بوی بد دهان با علل دهانی در دانش آموزان دختر 13 تا 17 ساله مدارس راهنمایی و دبیرستان شهر قزوین

چکیده:
بیان مساله: Halitosis به معنای بوی بد دهان است و از آنجا که این عارضه موجب بروز مشکلاتی برای بیمار و اطرافیان وی می گردد و آگاهی دندانپزشکان از میزان شیوع علل دهانی ایجاد کننده آن در برنامه ریزی و پیشگیری از بروز این مشکل موثر خواهد بود، انجام چنین مطالعاتی مفید و موثر است.
هدف
این مطالعه با هدف تعیین میزان شیوع بوی بد دهان با علل دهانی در دختران 13 تا 17 ساله مدارس راهنمایی و دبیرستان شهر قزوین انجام شد؛ همچنین رابطه تعدادی از عوامل اتیولوژیک نظیر بهداشت دهان، زبان باردار و... با بوی بد دهان مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی
تعداد 700 نفر از دختران 13 تا 17 ساله مدارس شهر قزوین مورد مطالعه قرار گرفتند و 14 عامل مورد نظر از طریق پرسشنامه برای هر یک از این افراد ثبت شد. اطلاعات جمع آوری شده به کمک مشاهده مستقیم و معاینه کلینیکی به دست آمد.
یافته ها
میزان شیوع بوی بد دهان در افراد مورد مطالعه 9/28% به دست آمد؛ همچنین رابطه آماری معنی داری بین بوی بد دهان و متغیرهای وابسته نظیر ژنژیویت، زبان باردار، بیماری سیستمیک همراه با مصرف دارو، مصرف مواد بوزا و میزان رعایت بهداشت دهان وجود داشت.
نتیجه گیری
مهمترین عامل در ایجاد بوی بد دهان در جامعه مورد مطالعه عدم رعایت بهداشت دهان بود. در تحقیقات دیگر نیز مواردی نظیر ژنژیویت، زبان باردار، التهاب لوزه، جرم دندان مال اکلوژن به عنوان مهمترین عوامل بروز بوی بد دهان تشخیص داده شدند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
22
لینک کوتاه:
magiran.com/p195908 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!