بررسی ساختار عاملی، روایی و اعتبار پرسشنامه شناختارهای جرم زا (CCS) در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
رفتارهای جرم زای دانشجویان یک مسئله مهم است. این پژوهش با هدف بررسی ساختار عاملی، روایی و اعتبار پرسشنامه شناختارهای جرم زا انجام شد. روش تحقیق: در یک مطالعه پیمایشی از نوع همبستگی و با رویکرد تحلیل عاملی، 397 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزارهای مطالعه، پرسشنامه شناختارهای جرم زا، مقیاس شخصیت تاریک، مقیاس های درستکاری و همدلی و خرده مقیاس خشم بود که دانشجویان به آنها پاسخ دادند. داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS (ویرایش 22) وLisrel (ویرایش 8/8) تجزیه و تحلیل شد. ضریب اعتبار پرسشنامه از طریق روش بازآزمایی و آلفای کرونباخ و روایی پرسشنامه از طریق تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی محاسبه شد.
یافته ها
نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، ساختار 5 عاملی را استخراج کرد که 50/04 درصد از واریانس آزمون را تبیین نمود. عوامل پنج گانه به ترتیب: کامرواسازی کوتاه مدت، نگرش منفی به سوی صاحبان قدرت، شکست در پذیرش مسئولیت، شناختار های مرتبط با استحقاق و بی اعتنایی به تاثیر جرم، نام گذاری شد. ضرایب اعتبار بازآزمایی و آلفای کرونباخ برای عوامل پنج گانه و کل پرسشنامه در دامنه 0/65 تا 0/89 قرار گرفت؛ به علاوه همبستگی بین نمره شناختارهای جرم زا با نمره سایکوپاتی، ماکیاولیسم و خشم «مثبت و معنی دار» و با نمره درستکاری و همدلی «منفی و معنی دار» به دست آمد. شاخص های برازندگی شامل: شاخص نیکویی برازش (GFI)، شاخص برازش مقایسه ای (CFI)، شاخص برازش فزاینده (IFI) و خطای ریشه مجذور میانگین (RMSEA) به ترتیب: 0/88، 0/90، 0/90 و 0/073 برآورد شد و نشان داد که مدل با داده ها برازش دارد.
نتیجه گیری
یافته های این مطالعه ساختار پنج عاملی پرسشنامه اصلی را تایید کرد و توصیه های کاربردی برای پژوهشگران برای استفاده از این مقیاس ارائه نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 94
لینک کوتاه:
magiran.com/p1960022 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!