تاثیر درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی (MBSR)بر سازگاری زناشویی، حس انسجام و انعطاف پذیری روان شناختی همسران جانبازان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
جنگ علاوه بر پیامدها و مشکلات جسمی و روانی برای جانبازان، اثرات نامطلوبی بر همسران آنها می گذارد و آنان را در معرض مشکلات و استرس هایی قرار می دهد. لذا، هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر سازگاری زناشویی، حس انسجام و انعطاف پذیری روان شناختی همسران جانبازان بود.
روش ها
این پژوهش یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری مورد بررسی همه همسران جانبازان تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران شهر کرمانشاه در سال 1397 بود که تعداد 28 نفر به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب گردید و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند (14 نفر گروه آزمایش و 14 نفر گروه گواه). ابتدا از هر دو گروه آزمایش و گواه، پیش آزمون مربوط به پرسش نامه های سازگاری زناشوییLocke-Wallace  (1959)، حس انسجام Antonovsky (1987) و پذیرش و عمل-نسخه دومBond  و همکاران (2007)، انجام شد، سپس مداخله کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای به مدت 2 ماه، برای گروه آزمایش اجرا شد، در حالی که گروه گواه هیچ درمانی دریافت ننمود. پس از اتمام مداخله، از هر دو گروه آزمایش و گواه پس آزمون و مجددا سه ماه بعد، از هر دو گروه، پیگیری مربوط به همین پرسش نامه ها به عمل آمد.
یافته ها
میانگین سنی گروه آزمایش 37/3±85/48 و گروه گواه 92/2±64/49 بود. تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر افزایش سازگاری زناشویی، انعطاف پذیری روان شناختی (05/0>p) و حس انسجام (001/0>p) تاثیر معنی داری داشته است. این نتایج در مرحله پیگیری نیز حفظ گردید.
نتیجه گیری
درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی، یک برنامه درمانی کارآمد برای ارتقاء سازگاری زناشویی، حس انسجام و انعطاف پذیری روان شناختی همسران جانبازان است. لذا به منظور افزایش سطح کیفیت زندگی همسران جانبازان، لازم است زمینه بکارگیری برنامه مداخله ای کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی فراهم شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1962264 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!