اثر آموزش مهارت های خودیاری لباس پوشیدن بر اضطراب و پرخاشگری پسران نوجوان کم توان ذهنی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
کم توانی ذهنی تمام جنبه های زندگی یک فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. از این رو، برنامه های آموزشی مهارت های خودیاری می تواند در کاهش اضطراب و پرخاشگری این افراد  به هنگام کاربرد آن مهارت موثر باشد.
هدف
این پژوهش با هدف بررسی اثر آموزش مهارت های خودیاری لباس پوشیدن بر کاهش اضطراب و پرخاشگری پسران نوجوان کم توان ذهنی مقیم در مرکز نگهداری نسیبه شهر ملایر انجام شد.
روش
پژوهش حاضر، از نوع نیمه تجربی با پیش و پس آزمون با گروه کنترل است. 32 پسر کم توان ذهنی به صورت نمونه گیری در دسترس از مرکز نگهداری پسران معلول ذهنی نسیبه شهر ملایر در سال 1395 انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش، برنامه های خودیاری را در طی 13 جلسه به صورت هفته ای یکبار و به مدت زمان 45 دقیقه دریافت کردند. ابزارهای پژوهش شامل: پرسشنامه پرخاشگری کودک نلسون و مقیاس اضطراب اسپنس بودند. برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافته ها
نتایج پژوهش، تفاوت آماری معنی داری بین نمرات پرخاشگری پیش آزمون (92/15 ± 06/97) و پس آزمون (96/8±59) در گروه آزمایش نشان داد(0001/0P=). همچنین، تفاوت آماری معنی داری در نمرات اضطراب پیش آزمون (11/35±31/100) و پس آزمون (65/4±06/66) در پسران کم توان ذهنی قبل و بعد از آموزش مهارت های خودیاری وجود داشت(0001/0P=).
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که آموزش مهارت های خودیاری لباس پوشیدن موجب ارتقای مشکلات رفتاری چون اضطراب و پرخاشگری در کودکان کم توان ذهنی در حین تعویض لباس شده است. از این رو به مربیان و روان شناسان شاغل در این مراکز پیشنهاد می شود که با آموزش مهارت های خودیاری، به کاهش اضطراب و پرخاشگری این افراد کمک کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1963049 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!