بررسی رابطه بین شفاف سازی اطلاعات حسابداری و رفتار سرمایه گذاران در شرکت های صنعتی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

پیام:
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین شفاف سازی اطلاعات حسابداری و رفتار سرمایه گذاران در شرکتهای صنعتی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران شد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی از شاخه تحقیقات میدانی و از نظر زمانی مقطعی می باشد. جامعه آماری این تحقیق کارکنان 112 شرکت صنعتی در سال 1397 می باشد که تعداد آن ها 340 نفر می باشد. حجم نمونه از طریق جدول مورگان 181 نفر انتخاب گردید. همچنین در این تحقیق از نمونه گیری غیرتصادفی (در دسترس) استفاده شده است. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه بود که در یک مطالعه مقدماتی روایی و پایایی این پرسشنامه ها به اثبات رسیده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده های پژوهش، روش های آماری توصیفی و استنباطی نظیر آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شده است. داده پردازی نیز با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گرفت. نتایج نشان داد که بین شفاف سازی اطلاعات مالی و رفتار سرمایه گذاران در شرکت های صنعتی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معنی داری وجود دارد و همه ابعاد شفاف سازی اطلاعات مالی با رفتار سرمایه گذاران در شرکت های صنعتی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معنی داری دارند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه که میزان اثرگذاری متغیرهای تحقیق بر رفتار سرمایه گذاران در شرکت های صنعتی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را مشخص میکند نشان داد که تمامی متغیرهای مستقل، ساختار مالکیت با بتای (0,455)، شفافیت مالی با بتای (0,178) و ساختار هیئت مدیره با بتای (0,161) به ترتیب بیشترین نقش را بر روی رفتار سرمایه گذاران در شرکت های صنعتی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران داشته اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p1968444 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!