تولید متابولیت های ثانویه با استفاده از کشت ریشه های موئین در Atropa komarovii از طریق Agrobacerium rhizogenes ATCC15835

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف و پیش زمینه
کشت ریشه های موئین روش جدید و سیستمی پایدار بافتی می باشد که برای دخیره نمودن انواع سلول های تخصص یافته که در سنتز و نگهداری مولکول های فعال ثانویه و همچنین نقش مهمی در تحقیق آلکالوئیدها در کشت بافت ایفا می کند.
روش کار
برگ های Atropa komarovii خراش داده شدو توسط باکتری گرم منفی Agrobacterium rhizogenes ATCC15834 آلوده گردید. بعد از سه هفته ریشه های تراریخت و ریشه های شاهد بدون آلودگی ظاهر شدند و برای تصدیق تراریختی و انتفال ناحیه T-DNA از پلاسمید Ri به ژنوم گیاه تکثیر ناحیه ژن rol B توسطPCR صورت گرفت سپس سنتز دو تروپان آلکالوئید اسکوپولامین (هیوسین) و اتروپین (هیوسیامین) در ریشه های موئین و ریشه شاهد و برگ و ریشه حاصل از رشد گیاهچه توسط HPLC ارزیابی گردید.
بحث و نتایج
طلاعات بیان می دارد که تمام ریشه های تراریخت شده حضور ژن rol B 500kbp را نشان دادند. محتوای اسکوپولامین در ریشه های موئین نسبت به ریشه های شاهد به طور قابل ملاحظه ای بالاتر یود و بیشترین میزان آتروپین (هیوسیامین) در ریشه های شاهد دیده شد.
بررسی FW,DW و طول ریشه در دو تیمار ریشه موئین و شاهد نشان داد که میزان وزن تر و وزن خشک همچنین طول ریشه در ریشه های موئین بیشتر یود.
توصیه کاربردی
تحقیق حاضر نشان می دهد که امروزه در دنیا تولید متابولیت های ثانویه از گیاهان دارویی بسیار قابل توجه بوده و کشت ریشه های موئین روش مفید برای تولید تروپان آلکالوئیدها در تیره سیب زمینی می باشد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
51 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p1973706 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!