اثر عصاره هیدروالکلی پوست انار بر پیشگیری از سنگ کلیه القاء شده توسط اتیلن گلیکول در رت نژاد ویستار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

با توجه به اهمیت گیاهان دارویی در درمان انواع بیماری های کلیوی، در این مطالعه اثر پیشگیری کننده عصاره هیدروالکلی پوست انار بر روی سنگ کلیه ناشی از اتیلن گلیکول در رت های نژاد ویستار مورد بررسی قرار گرفته است.

روش تحقیق

20 عدد رت نژاد ویستار به طور تصادفی به 4 گروه یکسان تقسیم شدند. گروه 1، حیواناتی که به عنوان گروه کنترل سالم در نظر گرفته شدند (A) و به مدت 28 روز آب مقطر دریافت می کردند. گروه 2 تا 4 حیواناتی بودند که به مدت 28 روز 1% اتیلن گلیکول را در آب آشامیدنی دریافت می کردند. گروه 2، به عنوان گروه کنترل منفی (اتیلن گلیکول) در نظر گرفته شد (B). گروه 3 و 4 (گروه های پیشگیری)، روزانه به میزان mg/kg 200 وزن بدن (C) و mg/kg 400(D)، عصاره هیدروالکلی پوست انار را به مدت 28 روز به صورت گاواژ دریافت کردند. نمونه های ادرار 24 ساعته آنها در روزهای صفر و 28 جمع آوری شد. سپس حجم ادرار و پارامترهای ادراری (اگزالات، کلسیم و سیترات) اندازه گیری شد. در روز 28 خون نمونه ها برای ارزیابی پارامترهای بیوشیمیایی (کراتینین، اوره و اسید اوریک) جمع آوری شد. در پایان آزمایش تمام رت ها با کلروفرم کشته شدند و کلیه آنها به سرعت جدا گردید و از نظر آسیبهای بافتی توسط آنالیز بافت شناسی مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج و بحث

اتیلن گلیکول میزان اگزالات و کلسیم ادرار، میزان اوره، اسید اوریک و کراتینین سرم را به طور معنی داری افزایش داد. همچنین سطح سیترات ادرار را به طور معنی داری کاهش داد. در گروه های پیشگیری نتایج نشان داد سطح کلسیم و اگزالات ادرار، و سطح کراتینین، اوره و اسید اوریک سرم کاهش یافت. همچنین سطح سیترات ادرار به طور معنی داری افزایش یافت (P<0.01) . نتایج بافت شناسی نشان دهنده کاهش اتساع فضای ادراری کپسول بومن، هیدروپیک دژنرسانس سلول های پوششی لوله های کلیوی و عدم رسوب پروتئین و کلسیم در مجاری در گروه های پیشگیری بود.

توصیه کاربردی/ صنعتی

عصاره هیدروالکلی پوست انار در پیشگیری از سنگ کلیه ناشی از اتیلن گلیکول در رت های نژاد ویستار می تواند موثر باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
149 تا 153
لینک کوتاه:
magiran.com/p1973938 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!