اثر عصاره هیدروالکلی آویشن دنایی بر پیشگیری از زخم معده القا شده با اتانول در رت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

از جمله بیماری های شایع در میان جوامع زخم معده است. درمانهای رایج این بیماری شامل داروهای کاهنده ترشح اسید هستند که ضمن اثربخشی دارای عوارض جانبی هستند. استفاده از گیاهان دارویی به عنوان کمک درمان این بیماری مورد توجه است. گیاه دارویی آویشن دنایی Thymus daenensis به دلیل داشتن ترکیبات متعدد من جمله فلاونوییدها می تواند در پیشگیری از زخم معده موثر باشد.

روش تحقیق

برای انجام این مطالعه از 35 موش صحرایی (200-250 گرم)در 7 گروه آزمایشی استفاده شد. گروه های آزمایشی شامل گروه سالین، گروه های دریافت کننده عصاره ی آویشن دنایی با دوز 500 و 1000 و 1500 میلی گرم/کیلوگرم ، گروه امپرازول با دوز 20 میلی گرم/کیلوگرم، گروه کربوکسی متیل سلولز (حلال داروی امپرازول) به صورت خوراکی وگروه شاهد منفی دریافت کننده سالین خوراکی ، بودند. یک ساعت پس از درمان، با خوراندن 5/0 میلی لیتراتانول خالص به هر حیوان به جز گروه آخر زخم معده القا شد. پس از 4 ساعت، حیوانات بیهوش شدند، از قلب خونگیری صورت گرفت و بافت معده جدا گردید و جهت مطالعات هیستوپاتولو‍‍ژیک و بیوشیمیایی مورد استفاده قرارگرفت. میزان سوپراکسیددیسموتاز (SOD) سرم و میزان مالون دی آلدئید (MDA) بافت معده تعیین شد.

نتایج و بحث

نتایج در گروه های مورد آزمایش نشان دهنده کاهش آلسر ایندکس وافزایش درصد مهار زخم و اثر محافظتی عصاره گیاه به صورت وابسته به دوز(در دوز بالاتر هم ارز اومپرازول) است. افزایش معنا دار میزان SOD و کاهش معنادار MDA نیز در اثر تجویز عصاره گیاه و اومپرازول بیانگر اثر مفید عصاره بر پایه آثار آنتی اکسیدان آن(کاهش استرس اکسیداتیو) می باشد.

توصیه کاربردی/ صنعتی

با توجه به نتایج حاصل می توان از آثار آنتی اکسیدان گیاه آویشن دنایی در درمان بیماری هایی که در اثر عوامل اکسیداتیو ایجاد می گردند در کنار داروهای دیگر بهره برد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
167 تا 174
لینک کوتاه:
magiran.com/p1973941 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!