اثر روش های مختلف اسانس گیری بر کمیت و کیفیت اسانس دو گونه از جنس کاکوتی (Ziziphora L)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف
جنس "کاکوتی"(Ziziphora L.) متعلق به خانواده نعناعیان(Lamiaceae)، دارای گونه های داروئی و معطره بسیار ارزشمندی است که تاکنون بالغ بر 25 گونه از این جنس در جهان و 4 گونه یک ساله و چند ساله از ایران گزارش شده است. در این تحقیق ترکیب های شیمیائی اسانس دو گونه ی کاکوتی(Z. tenuior L.، Z. clinopodioides Lam.) منطقه قمصر کاشان مورد بررسی قرار گرفته است.
روش تحقیق
سرشاخه های گل دار گونه های مذکور در بهار سال 1390 جمع آوری و به روش های مختلف شامل تقطیر و استخراج با بخار هم زمان با حلال آلی (SDE)، کلونجر، اسانس گیری با بخار سرد (با استفاده از امواج فراصوت) و تقطیر با بخار آب اسانس گیری شدند. برای شناسائی ترکیب های تشکیل دهنده اسانس، از دستگاه های گاز کروماتوگرافی(GC) و گاز کروماتوگرافی متصل شده به طیف سنج جرمی(GC/MS) استفاده شد.
نتایج و بحث
عملکرد اسانس در روش های مختلف، در گیاه کاکوتی یا Z. tenuior بین 2/0 تا 3/2% و در گیاه کاکوتی کوهی یا Z. clinopodioides بین 3/0 تا 3/1% متغیر بود. 18 ترکیب شیمیائی در اسانس سرشاخه های گل دار گیاه کاکوتی و 33 ترکیب در اسانس گیاه کاکوتی کوهی شناسایی شدند. اجزای اصلی اسانس کاکوتی شامل پولگون (1/90%-0/80%) و پی پریتنون (1/7%-5/4%) بودند. بیشترین ترکیب های تشکیل دهنده اسانس کاکوتی کوهی شامل پولگون (2/35%-9/25)، پی پریتنون (9/27%-1/10%)، منتول(5/17%-4/11%) و منتون (7/7%-0) بودند. حضور درصد بالای منتول در اسانس گیاه کاکوتی کوهی، باعث مرغوبیت اسانس این گیاه شده است. بهترین راندمان اسانس در دو گیاه، متعلق به روش تقطیر و استخراج با بخار همزمان با حلال آلی بود.
توصیه کاربردی/صنعتی
با توجه به خلوص 81 درصدی ترکیب پولگون در اسانس گیاه کاکوتی و با در نظر داشتن بازده حدودا دو درصدی استحصال اسانس، می توان در صورت کشت مکانیزه این گیاه، ترکیب مورد نظر را خالص سازی نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 146
لینک کوتاه:
magiran.com/p1974800 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!