مقایسه غلظت های مختلف باکتری Lactobacillus casei بر برخی پاسخ های ایمنی غیراختصاصی و شاخص های خونی ماهی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss) در مواجه با سمیت فلز سنگین سرب در جیره

پیام:
چکیده:
مطالعه حاضر با هدف بررسی اثر سطوح مختلف پروبیوتیک لاکتوباسیلوس کازئی (جدا شده از ماهی شیربت) بر فاکتورهای خونی و ایمنی ماهی قزل آلای رنگین کمان به دنبال مسمومیت با سرب انجام شد. تعداد 375 قطعه ماهی قزل آلای رنگین کمان با وزن 6/4 ±15 گرم انتخاب و پس از اطمینان از سلامت آن ها، به طور تصادفی به 5 گروه تقسیم شدند که به ترتیب با جیره غذایی حاوی 106×5، 107×5 و CFU/g 108×5 باکتری لاکتوباسیلوس کازئی به مدت 45 روز تغذیه شدند و نیز گروه چهارم (کنترل منفی یا کنترل بدون سرب) در تمام طول آزمایش با غذای بدون هیچ گونه افزودنی تغذیه و نگه داری شدند و گروه پنجم (گروه کنترل سرب دار یا کنترل مثبت) که ابتدا بدون افزودن باکتری به جیره غذایی به مدت 45 روز تغذیه شدند و پس از این مدت تا انتهای دوره آزمایش به همراه سه گروه پروبیوتیکی به مدت 21 روز با جیره حاوی 500 میکروگرم در کیلوگرم نیترات سرب تغذیه شدند. در روزهای صفر، 45، 52، 59 و 66 بعد از بیهوشی ماهی ها خون گیری از ساقه دمی به عمل آمد. سپس فاکتورهای خونی مانند تعداد گلبول های قرمز و سفید، میزان هموگلوبین و هماتوکریت و نیز فاکتورهای ایمنی شامل فعالیت لایزوزیم و باکتری کشی سرم، کمپلمان، انفجار تنفسی، میزان پروتئین و گلوبولین سرم بین تیمارها مقایسه و مورد تجزیه و تحلیل آنالیز واریانس (ANOVA) یک و دو طرفه قرار گرفت. نتایج نشان داد که هموگلوبین، تعداد گلبول های قرمز و سفید در سه گروه پروبیوتیکی در مقایسه با گروه کنترل افزایش معنی داری داشته است (05/0>P). در مورد فعالیت لایزوزیم و باکتری کشی سرم و همچنین کمپلمان، افزایش قابل توجهی در گروه های پروبیوتیکی در مقایسه با گروه کنترل مشاهده گردید (05/0>P). میزان انفجار تنفسی در روز 52 در گروه 2 مقایسه با گروه کنترل افزایش معنی داری داشت (05/0>Pp). پروتئین تام و گلوبولین در مقایسه با گروه کنترل کاهش پیدا کرد (05/0<P). بر اساس نتایج به دست آمده می توان نتیجه گرفت که پروبیوتیک لاکتوباسیلوس کازئی، در کاهش آسیب های ناشی از مسمومیت با سرب بر فاکتورهای خونی و سیستم ایمنی ماهی قزل آلای رنگین کمان نقش موثری دارد. همچنین به نظر می رسد که غلظت CFU/g107×5 تاثیر بهتری بر سیستم ایمنی ماهی قزل آلا داشته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1977329 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!