میزان نیاز به درمان ارتودنسی در دانش آموزان 12- 14 ساله شهرستان ساری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
مال اکلوژن یکی از مهم ترین ناهنجاری های دندانی فکی است که می تواند روی ظاهر و فانکشن فرد تاثیر منفی داشته باشد. ایندکس نیاز به درمان ارتودنسی  IOTN: index of orthodontic treatment needs)) به عنوان یکی از ایندکس های معروف ارتودنسی بر اساس شاخص های اکلوزالی فرد، مال اکلوژن ها را طبقه بندی نموده است. هدف از این مطالعه، ارزیابی میزان نیاز به درمان ارتودنسی در دانش آموزان 12- 14 ساله شهرستان ساری در سال تحصیلی  95- 96 با استفاده از شاخص IOTN می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی- مقطعی، از چک لیست IOTN برای 576 دانش آموز از 6 مدرسه مختلف استفاده شد. شاخص IOTN شامل دو جزء می باشد و از آن جایی که این دو جزء دارای رابطه نزدیکی با هم می باشند، فقط جزء سلامت دندانی مورد ارزیابی قرار گرفت. پس از جمع آوری اطلاعات، داده ها وارد نرم افزار SPSS21 شدند و آنالیز آماری Chi-square صورت پذیرفت.
یافته ها
از بین 576 دانش آموز، بیش تر افراد (2/29 درصد) از نظر نیاز به درمان در درجه 2 یعنی نیاز کم به درمان قرار گرفتند که در گروه پسران و دختران به ترتیب 3/30 درصد و 28 درصد بود. کم ترین تعداد (2/8 درصد) در درجه 5 یعنی نیاز خیلی شدید به درمان ارتودنسی قرار گرفتند. توزیع درجه بندی در دو گروه دختران و پسران به صورت همگون بوده و این دو گروه تفاوت معنی داری با یکدیگر از نظر آماری نداشت (75/0P<). فراوانی نیاز قطعی به درمان های ارتودنسی بر اساس این مطالعه، 4/25 درصد بود.
استنتاج
 در این مطالعه بیش ترین افراد در هر دو جنس در درجه ی نیاز جزئی به درمان های ارتودنسی قرار داشتند. ضمن این که توزیع درجه بندی در دو گروه جنسیتی تفاوت معناداری با یکدیگر نداشتند.
زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 99
لینک کوتاه:
magiran.com/p1981208 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!