مقایسه ی خصوصیات اسکیزوتایپی بین زندانیان وابسته و غیر وابسته به مواد مخدر در زندان شهرستان زرین شهر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
 
مقدمه
اختلالات شخصیت ممکن است در گرایش افراد به اعتیاد تاثیرگذار باشد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه ی خصوصیات اسکیزوتایپی زندانیان وابسته و غیر وابسته به مواد مخدر در زندان شهرستان زرین شهر انجام گردید.
روش ها
145 نفر از زندانیان شهرستان زرین شهر، به شیوه ی سرشماری انتخاب شدند و به پرسش نامه ی تجارب و عواطف Oxford-Liverpool (فرم پنج عاملی) (Oxford-Liverpool Inventory of Feelings and Experiences یا O-LIFE) متشکل از پنج خرده مقیاس «آشفتگی شناختی، ناپیروی تکانشی، تجارب ادراکی غیر عادی/ تفکر سحرآمیز، بی لذتی درون گرایانه و گرایش به انزوا» پاسخ دادند. داده ها با استفاده از آزمون های t و Mann-Whitney U در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
بر اساس آزمون t، تفاوت معنی داری از نظر خصوصیات اسکیزوتایپی، بین زندانیان وابسته و غیر وابسته به مواد مخدر وجود داشت (050/0 > P، 06/3 = t). همچنین، بین دو گروه اختلاف معنی داری در ابعاد آشفتگی شناختی، ناپیروی تکانشی، تجارب ادراکی غیر عادی/ تفکر سحرآمیز و گرایش به انزوا مشاهده گردید (050/0 > P)، اما تفاوت بین گروه ها در بعد بی لذتی درون گرایانه معنی دار نبود (050/0 < P). نتایج آزمون Mann-Whitney U نیز یافته های به دست آمده را تایید کرد.
نتیجه گیری
گرایش به اعتیاد، متاثر از یک عامل نیست و لازم است کارشناسان حوزه ی اعتیاد، عوامل محیطی، اجتماعی و روانی افراد وابسته به انواع مواد مخدر را به صورت هم زمان مورد بررسی قرار دهند تا در راستای بهبود آنان موثرتر عمل نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
288 تا 295
لینک کوتاه:
magiran.com/p2001240 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!