تحلیل نقش ابعاد وب تاریک در گسترش جرائم مواد مخدر و روان گردان در فضای سایبر

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
در سال های اخیر با نفوذ پلیس به شبکه های اینترنتی خرید و فروش مواد اعتیادآور، بسیاری از کاربران از لایه های عمقی فضای سایبر که در اصطلاح وب عمیق نامیده می شود، در رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند. از جمله این لایه ها می توان به وب تاریک اشاره کرد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل نقش ابعاد تاثیرگذار وب تاریک در گسترش جرائم مواد مخدر و روان گردان صورت گرفته است.
روش
تحقیق حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی با روش پیمایشی و از نظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه متخصصان عضو در کارگروه کمیته مبارزه با مواد مخدر و جرائم مجازی استان آذربایجان غربی و به تعداد 135 نفر بوده که برابر فرمول کوکران، 100 نفر از متخصصان، پرسشنامه تحقیق با ضریب پایایی 80/0 را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از نرم افزار SPSS22 استفاده شد.
یافته ها
تمامی ابعاد مربوط به وب تاریک شامل پنهان سازی اطلاعات و عدم نمایه محتوا توسط موتورهای جستجو، ارائه اطلاعات کامل ، بی پرده و به روز در خصوص انواع مواد اعتیادآور و روش های تولید و مصرف و عبور از فیلترینگ و عدم دسترسی پلیس به هویت واقعی فعالان مواد مخدر و روان گردان نقش بسزایی در گسترش ارتکاب جرائم مواد مخدر و روان گردان ها داشته اند.
نتیجه گیری
با توجه به عملکرد وب تاریک، فضای سایبری نقش موثری در گسترش جرائم مواد مخدر و روان گردان ها داشته است که لازم است مدیریت فضای سایبر دستخوش تغییرات اساسی شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p2002031 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!