بازشناسی دلایل ارتکاب جرم سرقت از دیدگاه سارقان حرفه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
سرقت یکی از جرائم مهم در همه جوامع است که به اشکال مختلف صورت گرفته و امنیت اقتصادی و احساس امنیت را در جامعه تحت تاثیر قرار می دهد. هدف پژوهش حاضر، مطالعه ادراکات سارقان حرفه ای به منظور بازشناسی و کشف دلایل آن ها در ارتکاب سرقت است.
روش
برای نیل به هدف تحقیق، بعد از مرور نظریه های جامعه شناسی، از روش کیفی نظریه داده بنیاد استفاده شده است. جامعه مشارکت کنندگان، شامل همه سارقان حرفه ای است که در سال 1396 در زندان های شهر تهران در حبس به سر می بردند. برای ساخت مدل پارادایمی با 30 نفر از این افراد به عنوان نمونه، مصاحبه هایی عمیق و نیمه ساختاریافته به عمل آمد. نمونه های موردنظر با ترکیب روش های نمونه گیری نظری و گلوله برفی به دست آمدند. حجم نمونه نیز با معیار اشباع نظری کنترل شد.
یافته ها
از دیدگاه سارقان مورد مطالعه، مفاهیم فقر، بیکاری، اعتیاد، ضعف دینداری، ازهم پاشیدگی خانواده، ویژگی های شخصیتی و بی سوادی و کم سوادی به عنوان شرایط ارتکاب به سرقت تعریف شده اند. مفاهیم مکان آغاز و شکل گیری گروه های همکاری و یادگیری مفهوم شجاعت در حین سرقت، به عنوان تعاملات، همچنین نابودی سرمایه اجتماعی، فرار از خانه و تجربه زندانی شدن به عنوان پیامدهای عمل سرقت بیان شده اند.
نتیجه گیری
براساس یافته های به دست آمده، از دیدگاه سارقان حرفه ای، می توان سرقت را پاسخی به شرایط زندگی تفسیر کرد. شناخت دلایل ارتکاب سرقت از دیدگاه سارقان حرفه ای می تواند در وهله اول به پیشگیری از سرقت کمک کند و در وهله دوم، در شناسایی سارقان و مقابله توسط پلیس موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
129 تا 152
لینک کوتاه:
magiran.com/p2002038 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!